TY - JOUR ID - 152405 TI - بررسی تحلیلی علوم و فنون نظامی در بخش‌های حماسی منظومه‌های عاشقانة فارسی(قرن 6-4) JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - ابراهیمی کوهبنانی, مرجان AU - شایگان, مریم AU - حجت, محمد AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران. AD - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 5 IS - 1 SP - 626 EP - 655 KW - علوم KW - فنون KW - حماسه KW - نظامی KW - منظومه‌های عاشقانه DO - 10.30510/psi.2022.301920.2207 N2 - قدمت مبحث پایداری، سبب گسترش و تنوّع مسائل مربوط به آن شده‌ که آموزش،بنیادی‌ترین آنهاست.کتاب،یکی از ابزار آموزشِ فنون و مهارت‌های زندگی است.شعر و داستان هر دو،از علاقه‌مندی‌های انسان‌هاست که طبع بشر بدان متمایل است.تلفیق شعر و داستان با چاشنی دلپذیر عشق را می‌توان در منظومه‌های عاشقانه دید.به کارگیری آموزه‌های علمی و فنّی نهفته در متن داستان‌ها،می‌تواند ضمن ایجاد التذاذ ادبی، سبب ارائة الگوهای مناسب برای زندگی روزمرّة انسان شود.به همین دلیل،منظومه‌های عاشقانة فارسی،منابع ارزشمندی برای آگاهی از کاربردهای متفاوت علوم و فنون از جمله فنون پایداری است.پژوهش‌هایی از این دست می‌تواند علاوه بر دانشجویان ادبیّات فارسی، مورد استفادة پژوهشگران عرصه‌های علمی و هنری مختلفی چون تاریخ،جامعه‌شناسی،نقّاشی،فیلم‌سازی وحتّی الگوبرداری در طرّاحی‌ها،الهام‌بخشی برای ساخت تجهیزات جدید و دستیابی به ریزه‌کاری‌های صنعتی و ... قرار گیرد.نگارندگان با بررسی منظومه‌های مورد نظر پی بردند گذشتگان،علوم و فنون پایداری را در سه بخش مورد توجّه قرار داده‌اند.الف-پیش از جنگ:شامل لزوم آمادگی دفاعی با عنایت به نیروی انسانی با محوریّت آموزش مهارت‌های رزمی،پشتوانة مالی و اتّحاد اقوام مختلف،اهمّیّت تجهیزات جنگی و برپایی رزمایش برای نشان دادن قدرت نظامی.ب- در حین جنگ:آرایش سپاه، استفاده از ابزارآلات جنگی و تکنیک‌های رزمی چون شبیخون،کمین،خندق،مین‌گذاری،خدعه و فریب و ... متناسب با شرایط موجودج- پس از جنگ:تلاش در جهت آبادانی، حفظ قدرت و هوشیاری و تقدیر از سپاهیان.ضمن آنکه توجّه به معنویّات به صورت نیایش در قالب شکرگزاری،درخواست یاری،دعای خیر و توکل به خداوند در بیشتر منظومه‌ها، به وضوح دیده‌می‌شود UR - https://jou.spsiran.ir/article_152405.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_152405_12bd311c61c155dfb204dd5876259be2.pdf ER -