TY - JOUR ID - 155832 TI - اثربخشی برنامه آموزشی تنظیم هیجانی مادران بر توانایی نظریه ذهن کودکان 4 تا 9 سال JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - حسنی, محدثه AU - اسکندری, حسین AU - معتمدی, عبداله AU - برجعلی, احمد AD - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران AD - استاد تمام، گروه روانشناسی عمومی و بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) AD - استاد تمام، گروه روانشناسی عمومی و بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران AD - استاد تمام، گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 5 IS - 9 SP - 347 EP - 361 KW - برنامه آموزشی KW - تنظیم هیجان KW - نظریه ذهن KW - کودکان DO - 10.30510/psi.2022.308857.2408 N2 - نظریه ذهن می‌تواند تحت‌تأثیر هیجانات افراد قرار گیرد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه آموزشی تنظیم هیجانی مادران بر توانایی نظریه ذهن کودکان 4 تا 9 سال انجام شد.روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل مادران کودکان دبستانی و پیش‌دبستانی شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در معرض 10 جلسه آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه نظریه ذهن هوتچینز (2012) در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مورد سنجش قرار گرفتند. نظریه ذهن می‌تواند تحت‌تأثیر هیجانات افراد قرار گیرد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه آموزشی تنظیم هیجانی مادران بر توانایی نظریه ذهن کودکان 4 تا 9 سال انجام شد.روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل مادران کودکان دبستانی و پیش‌دبستانی شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در معرض 10 جلسه آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه نظریه ذهن هوتچینز (2012) در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مورد سنجش قرار گرفتند. UR - https://jou.spsiran.ir/article_155832.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_155832_149625662a55dfb942a6c85158032af6.pdf ER -