TY - JOUR ID - 156897 TI - ارائه چارچوب ساختاری تفسیری توسعه کارآفرینی در آموزش عالی با پیامد اجتماعی و اقتصادی (مطالعه موردی: دانشگاه تهران مرکزی) JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - مصطفی زاده, فاطمه AU - حقیقت منفرد, جلال AU - کرامتی, محمد علی AD - دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، گروه مدیریت کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 11 SP - 244 EP - 263 KW - آموزش‌عالی KW - توسعه کارافرینی KW - کارآفرینی KW - پیامد اقتصادی و اجتماعی DO - 10.30510/psi.2022.331232.3153 N2 - این پژوهش با هدف ارائه چارچوب توسعه کارآفرینی در آموزش عالی مبتنی بر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی اجرایی شد. در این تحقیق جهت مدلسازی از روش‏های آمیخته کمی و کیفی استفاده شد. جامعه آماری مرحله کیفی، 10 نفر از خبرگان کارآفرینی و اساتید گروه تخصصی کارآفرینی بود. روش نمونه‌گیری، گلوله‌برفی بوده جامعه اماری مرحله کمی 80 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه کارآفرینی که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده‎ها در مرحله کیفی، مستندات (مرورسیستماتیک) و مصاحبه عمیق نیمه‎ساختاریافته بود و پایایی آن با توافق درونی کدگذاری همکار تأیید شد. روش پژوهش مرحله کمی، مدلسازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی مقوله‎ها است. جهت تأیید روابط بین مؤلفه‌ها از معادلات ساختاری بهره‌گرفته شد. نتایج نشان داد پیش‌نیارهای توسعه کارآفرینی دارای هفت سطح است که زیرساخت‌های ارزشی جامعه در سطح اول، فرهنگ‌سازی در جامعه و پیش‌نیازها دولتی در سطح دو، ساختار دانشگاه کارآفرینی اجتماعی و سیاست‎گذاری و تعیین اهداف توسعه کارآفرینانه اجتماعی دانشگاه و پیش‌نیازهای مدیریتی و سرمایه‌انسانی دانشگاه‌ها در سطح سه، فعالیت‌ها و اقدامات و ارتباطات دانشگاهی و تعاملات بین نهادی در سطح چهار، پیش‌نیارهای دانشجویی در سطح پنج، فعالیت‌ها و اقدامات دانشجویان در سطح شش، تقویت جایگاه دانشگاه کارآفرین اجتماعی در جامعه در سطح هفت قرار دارد. UR - https://jou.spsiran.ir/article_156897.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_156897_c1e26bb9d1d4936ca9ec2a8e0fe4b6cd.pdf ER -