TY - JOUR ID - 156954 TI - مطالعه تطبیقی زمان و خلقت، در تفکرات بوعلی سینا و آگوستین JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - لشگر ی, سید اسمعیل AU - محبیان, امیر AU - کاظم رضازاده جودی, محمد AD - دانشجوی دکترا ی گروه فلسفه و ادیان ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران AD - استادیار گروه فلسفه وادیان دانشگاه ازاداسلامی،واحدتهران مرکزی،تهران،ایران. AD - استادیار گروه فلسفه و حکمت اسالمی ،دانشگاه آزاد اسالمی ،واحد تهران مرکزی،تهران ، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 11 SP - 538 EP - 550 KW - خلقت KW - زمان KW - آگوستین KW - ابن سینا DO - 10.30510/psi.2022.333947.3255 N2 - یکی از مسائل مهم در تاریخ تفکر بشر مخلوق یا نامخلوق‌‌بودن عالم هستی بوده است. فیلسوفان پیش از ارسطو، هر‌‌یک به‌‌نوعی قائل ‌به ازلی و غیر‌‌مخلوق‌‌بودن عالم هستی بوده‌‌اند. ارسطو با قائل‌‌شدن به ازلیت مقوله‌‌های حرکت، زمان، و ماده را مؤلفه‌‌های اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیر‌‌مخلوق‌‌بودن جهان هستی می‌‌دهد. از این حیث است که خدای ارسطو درمقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستی‌‌بخش آن قلمداد نمی‌‌شود. در ادیان ابراهیمی، ‌‌ازجمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی می‌‌شود. ازاین‌‌رو، ابن سینا در مسئلۀ آفرینش عالم از ارسطو فاصله می‌‌گیرد. در‌‌واقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطۀ این دو با هم متفاوت با تصویری می‌‌شود که ارسطو ارائه می‌‌دهد. ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی می‌‌شود که ازلی‌‌بودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از این حیث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است؛ صرفاً محرک نیست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نیز تلقی می‌‌شود. آگوستین، فیلسوفی است که در درجه اول، اندیشه‌اش بر محور مسئله «رابطة نفس انسان با خدا» شکل گرفته و کتاب «اعترافات» او که مربوط به حدیث نفس انسان شناخته شده گواه بر این مسئله است. ازاین‌رو، نمی‌توان انتظار داشت که وی مسائل مربوط به جهان مادی را بررسی کند و مسائل خشک و خاص فلسفی را به نظاره بنشیند. UR - https://jou.spsiran.ir/article_156954.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_156954_b50e0fa176ac5427ca0dec7f251a7602.pdf ER -