TY - JOUR ID - 157199 TI - مقایسه مفهوم عقل از دیدگاه امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - نصیری, فرخنده AU - احمدی سعدی, عباس AD - الهیات گرایش فلسفه و کلام اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا AD - گروه فلسفه و کلام اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 11 SP - 1860 EP - 1871 KW - عقل KW - عقل نظری و عملی KW - امام محمد غزالی KW - خواجه نصیر طوسی DO - 10.30510/psi.2022.284612.1693 N2 - عقل از دیدگاه غزالی عبارت است از:« وصفی که انسان را از بهائم جدا می‌سازد، علمی که در کودکی به وجود آمده و قوه تمییز دارد، علمی که از تجربه به دست می‌آید، علمی که انسان با دست یافتن به آن عاقبت هر عملی را پیش‌بینی می‌کند» و آن را بر«نظری و عملی، دنیوی و اخروی، غریزی و اکتسابی» منقسم می‌کند.خواجه نصیر عقل را قوه استدلال دانسته ، در اندیشه خواجه نصیر «عقل» بهترین معیار شناخت و دریافت حقیقت معرفی شده و از تقدس برخوردار است و بر دو نوع «عملی و نظری» می‌باشد. که نوع «عملی» آن بیش‌تر کارکرد دارد. اما در اندیشه امام غزالی «عقل» گاه به طور طبیعی در انسان وجود دارد و برخی به واسطه عمل انسان و از طریق مجاهدت به دست می‌آید. براساس اندیشه غزالی از سه طریق می‌توانیم به شناخت و معرفت موضوعاتی برسیم که نیاز به شناخت دارند: اولی مسائلی که فقط با عقل شناخته می‌شوند و قسم دوم موضوعاتی که با شرع شناخته می‌شوند و قسم سوم مسائلی که هم با شرع و هم با عقل می‌توان به معرفت رسید. غزالی و خواجه نصیر هر دو معتقد بر تعادل و سازگاری میان عقل و نقل بوده، روش خواجه در مقام اثبات در دو دسته کلی روش نقلی و روش عقلی قرار دارد. UR - https://jou.spsiran.ir/article_157199.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_157199_49e27c4d3e93400ee97546beba5d2b2b.pdf ER -