TY - JOUR ID - 157315 TI - تاثیر تنبیه انضباطی بر بهبود مسئولیت پذیری شهروندی دانش آموزان دختر(مورد مطالعه مدارس دوره اول دبیرستان شهر تهران) JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - ناصری, فاطمه AU - رضایی, صادق AD - واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه امین، تهران ، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 11 SP - 4153 EP - 4169 KW - تنبیه انضباطی KW - مسئولیت پذیری KW - مولفه شهروندی KW - دانش آموزان DO - 10.30510/psi.2022.303681.2268 N2 - از دیر باز مناقشه بر میزان اثربخشی تنبیه میان دیدگاه مختلف روانشناسی و علوم تربیتی وجود داشته است. تنبیه درست و به جا از جمله مسائل مهم در تعلیم و تربیت دانش آموزان است. پژوهش با هدف تعیین تأثیر تاثیر تنبیه انضباطی بر بهبود مسئولیت پذیری شهروندی دانش آموزان دختر(مورد مطالعه مدارس دوره اول دبیرستان شهر تهران)بود.روش تحقیق نیمه آزمایشی بود.ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته شامل سؤال بسته پاسخ بودکه مؤلفه های تنبیه انضباطی رادر برگرفت.جامعه آماری 7000 نفر از دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدندوسپس ‌طور تصادف در دو گروه 180 نفری در دو گروه آزمایش(مدارس غیردولتی)و کنترل(مدارس دولتی) جایگزین شدند. گروه آزمایش دردو ماه ، 9 مولفه تنبیه ای برایشان اعمال شد، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه تربیتی روزانه خود رادنبال می کردوهیچ‌گونه مداخله تربیتی دریافت نکردند.پس از اجرای برنامه تربیتی، مجددا پرسشنامه برروی هردو گروه اجرا گردید. تحلیل داده‌ها نشان دادکه مولفه های تنبیه(تنبیه گفتاری،تنبیه بدنی،تنبیه منع از حضور در کلاس ،ارجاع به اولیا،کم کردن نمره،جریمه های درسی،محرومیت از اردوهای تفریحی،معرفی به شورای انضباطی مدرسه،محرومیت از توجه به معلم) بر بهبود مسئولیت پذیری دانش‌آموزان دختر پایه هفتم هشتم نهم دبیرستان درگروه آزمایش پس ازپایان دو ماه ، دو مولفه ی تنبیه از بین نه مولفه بطور معناداری مؤثر بوده است.این نتایج نشان می‌دهد که تنبیه انضباطی (تنبیه محرومیت از اردوهای تفریحی ، محرومیت از توجه به معلم)بر بهبود مسئولیت پذیری شهروندی دانش آموزان دختر(مورد مطالعه مدارس دوره اول دبیرستان شهر تهران) تأثیرگذار می‌باشد. UR - https://jou.spsiran.ir/article_157315.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_157315_c159614c65247bd56b633d7ac11f3a63.pdf ER -