TY - JOUR ID - 157595 TI - شناخت اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر تقویت مهارت خواندن JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - Hosain, حسین AU - فروتن, محسن AU - حسین, صایمی AU - بیانی, علی اصغر AD - گروه آموزشی علوم تربیتی AD - گزوه علوم تربیتی AD - گروه علوم تربیتی Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 12 SP - 218 EP - 238 KW - انگیختگی درونی و بیرونی KW - ارتقای مهارت خواندن KW - دانش آموزان KW - دوره ی ابتدایی DO - 10.30510/psi.2022.311673.2522 N2 - زمینه و هدف: خواندن فرایندی فعال است که ظرفیت دانش کودکان را افزایش میدهد وعقاید و تفکر آنها را شکل داده و به آنها معنا میدهد. این جریان یک فعالیت ذهنی است که در آن ویژگی های فیزیکی، روانشناسی و بیولوژیکی افراد در حال فعالیت هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر ارتقاء مهارت های خواندن در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام گرفتروش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد روش شناختی کیفی انجام گردید و روش پژوهش، تحلیل محتواسـت. اطلاعات بـا اسـتفاده از مصاحبه عمیق جمع آوری شده است. شرکتکنندگان 33نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر گلستان بودند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تحلیل اطلاعات همزمان با جمع آوری داده ها با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت.یافته ها: تحلیل دادهها منجر به استخراج سیزده موضوع اصلی، شانزده زیرموضوع و بیست و دو موضوع فرعی در 2مقوله اصـلی بـا عنـوان انگیختگی درونی و بیرونی شد. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد ارتقای مهارت خواندن اگرچه بستگی به خصوصیات درونی و شخصیتی افـراد دارد، امـا در ایـن میان عوامل بیرونی چندی نیز اثرگذارند. لذا در پیوستار ارتقای مهارت خواندن ، فرد در یـک سـمت و عـواملی نظیـر خـانواده، نظـام آموزشی، کتابخانه‌ها و نظایر آن در سمت دیگر قرار دارند که هماهنگی و تلاش مشترک همه آنها ارتقا دهنده ی مهارت خواندن است. UR - https://jou.spsiran.ir/article_157595.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_157595_f343d5335c63f929b4c5e9cb5bd51785.pdf ER -