TY - JOUR ID - 157628 TI - تحلیل عاملی عناصر و مولفه‌های برنامه درسی دین و زندگی مبتنی بر دیدگاه ماورای فردی (مطالعه موردی: در دوره دوم متوسطه) JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - عابدیان اصفهانی, منصوره AU - کلانتری, مهدی AU - مکی آل‌آقا, بدیع‌الزمان AD - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشکده ی علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد واحد رودهن AD - استاد یار دانشگاه وهیئت علمی دانشکده ی علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد واحد رودهن AD - استاد یار دانشگاه و هیئت علمی دانشکده ی علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد واحد رودهن Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 11 SP - 4452 EP - 4478 KW - برنامه درسى KW - ماوراى فردى KW - دوره متوسطه دوم KW - دین وزندگى DO - 10.30510/psi.2022.288728.1777 N2 - زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحى الگوى برنامه درسى دین و زندگى مبتنى بر دیدگاه ماوراى فردى در دوره متوسطه دوم در سال 1398بود.روش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه پژوهش را خبرگان و متخصصان تعلیم و تربیت تشکیل داده‌اند. حجم نمونه 132 نفر از خبرگان و متخصصان تعلیم و تربیت تعیین شد و با استفاده از شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، انتخاب شدند. یافته‌ها: برای تحلیل داده‌های پژوهش، از نرم‌افزار pls استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، محاسبه و مناسب ارزیابی شد که بر اساس آن ضریب متغیرهای پژوهش و ابعاد آن بیش از 0.7 بود. در این پژوهش با به‌کارگیری آمار استنباطی و از آمار توصیفى، آزمونهاى اسـتنباطى، تحلیل عاملى اکتشافى و تحلیل عاملى تاییدى مرحله اول و دوم (انعکاسى- انعکاسى) استفاده شده. به منظور سطح و وضعیت مقوله هاى برنامه درسى دین و زندگى مبتنى بر ماوراى فردى وضعیت توزیع داده‌ها (نرمال و غیر نرمال بودن) از طریق آزمون ”کولموگروف-اسـمیرنوف ” بررسى گردید. بر اساس شاخص نیکوئى برازش(٣٦/٠GOF=) روش تدریس هنرى از برازش بیشترى برخوردار است.نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌هاى پژوهش”هدف” تامل درخلقت خود،.....و محتوا مبتنى بر” تفکرخلاق درمباحث دینى” و متکى بر روش عقلانى و مفهومى، .... و ارزشـیابى آن هوشیارانه،.... ویژگى یادگیرنده ”عزت نفس بالا” را در رویکرد ماوراى فردى براى تدوین برنامه درسى دین وزندگى در دوره متوسطه دوم شامل مى شود. UR - https://jou.spsiran.ir/article_157628.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_157628_3c8e063058740c10bf773abc74e13f37.pdf ER -