انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66631220180823Morality as Inside Politics in Modern Societyاخلاق بهمثابه سیاست دروننهاد در جامعه امروزی5189610910.30510/psi.2018.96109FAحمید نساجاستادیار دانشگاه اصفهان0000-0003-2615-6209جواد قربانیدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریJournal Article20180501One of the most important issues for governments is always how to make legitimacy for government rules and regulations in order that they become most popular in the society. But since the law has been a product of human reason, or even if with a divine origin, they have been the result of human interpretation, it hasn’t had the potential to take all members of the community under the same umbrella. The main question in this article is that; is it possible to reduce the gap between people and the government so that there would be no need for such a use of force to maintain order and cohesion of the community? It seems that the internal laws of morality as universal standards often play an important role in defining boundaries of good and evil in every person’s mind and as an internal framework compeller appropriately reduce the need for force to implement the rules and increase workability of politics in progressing their goals. In this study, morality has not been looked at from perspective of different schools of thought and laid down norms for recognizing good from evil, but in terms of human nature as root of morality. <br /> <br /> <br /> <em>همواره از جمله مهمترین معضلات برای دولتها چگونگی ایجاد مشروعیتی برای احکام حکومتی و قوانین بوده است که بیشترین مقبولیت را در جامعه داشته باشد؛ </em><em>اما</em><em>ازآنجاکه قوانین یا محصول خرد بشری بوده یا اگر منشأ الهی داشته، بههرحال حاصل تفسیر بشر بوده است، هیچگاه نتوانسته تمام اعضای جامعه را زیر چتر خود بگیرد. سؤال اصلی در این مقاله این است که آیا میتوان فاصلة میان مردم با خود و حکومت را بهگونهای کم کرد که نیاز برای کاربرد زور جهت حفظ نظم و انسجام جامعه به حداقل برسد؟ به نظر میرسد اخلاق بهعنوان قانونی درونی که با معیارهایی اکثراً جهانشمول خطوط پررنگی را در ذهن هر شخص از خیر و شر تعیین میکند، میتواند بهعنوان چارچوبی درونی به نحوی شایسته نیاز بهاجبار برای اجرای قوانین را کاسته و کارایی سیاست را در پیشبرد اهداف خود در جامعه افزایش دهد. نگاه به اخلاق در این پژوهش نه از منظر مکاتب مختلف و معیارهای وضعشده برای تشخیص خیر و شر که از منظر ذات انسانی بهعنوان کنه اخلاق است.</em><br /> https://jou.spsiran.ir/article_96109_b346d8cc321a8f9b0d140de327643a4a.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66631220180823Communitarianism and Social Virtueجامعهگرایی و اجتماعی بودن فضیلت19429611010.30510/psi.2018.96110FAاحمد محقراستادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدزهره علوی راددانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180424Communitarianism school imputes west communities’ social tensions, like social disruptive, collapse of families, addiction increase, class gap exacerbation, political apathy and some international issues such as environmental disasters, to Liberalism and its individualism. This article studies key topics of communitarians of normative attitude by concentrate on McIntyre, sandel and Taylor’s thought. The result is that by questioning philosophical foundations of Liberalism, communitarians set the society as an axis. Against Liberal values, they prescribe norms which distinct by two adjective, virtue-based and social-based. In their view, society and social linkages are with inherent value and build man’s identity, so instrumental view to them negates their real value. From their viewpoint, values and norms have social foundation and supposing them as individual desires is as distortion their collective substance. This school emphasizes on special position of goods in hierarchy of norms and wants government to play a role in advancing goods and ethical aims.
<em>مکتب جامعهگرایی، بحرانهای اجتماعی جوامع غربی مانند ازهمگسیختگی اجتماعی، فروپاشی خانوادهها، افزایش اعتیاد، تشدید شکاف طبقاتی، بیحسی سیاسی و برخی از مشکلات بینالمللی مانند فجایع زیستمحیطی را به لیبرالیسم و فردگرایی آن نسبت میدهد. این مقاله سرفصلهای کلیدی نگرش هنجاری جامعهگرایان</em><em>را، با تمرکز بر اندیشة مکاینتایر، سندل و تیلور، بررسی مینماید. نتیجة بررسی آن است که جامعهگرایان با نقد مبانی فلسفی لیبرالیسم، جامعه را محور قرار میدهند. آنها در برابر ارزشهای لیبرالی، هنجارهایی را تجویز میکنند که با دو صفت فضیلتمحوری و جامعهمحوری متمایز میشوند. در دیدگاه آنان، جامعه و پیوندهای اجتماعی دارای ارزش ذاتی بوده و هویت شخص را میسازند، لذا نگاه ابزاری به آنها نافی ارزش حقیقیشان است. از دید ایشان، ارزشها و هنجارها اساساً بنیادی اجتماعی دارند و تلقی آنها بهعنوان خواستههای فردی بهمثابه مخدوش ساختن ماهیت جمعیشان است. این مکتب بر جایگاه ویژة خیرها در سلسلهمراتب هنجارها تأکید ورزیده و خواهان ایفای نقش دولت در پیشبرد خیرات و اهداف اخلاقی است.</em>
https://jou.spsiran.ir/article_96110_90ee6460f307f0cf456793e9d451a124.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66631220180823Poll Capacity Patterning Muslim Religious Democracy in Iranظرفیتسنجی الگودهی مردمسالاری دینی ایران به کشورهای مسلمان منطقه43669611110.30510/psi.2018.96111FAمحسن حبیبیدانشجوی کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه مازندرانJournal Article20180429Islamic Revolution in Iran as a result of modeling the evolution of the system that caused significant changes in different areas of the region and the world. Efficient patterning of capacity, operational theory of velayat-e faqih in the constitution and legal structure in stature - Iran is politically accountable political systems of various forms of alternative circuit is considered. Aside from the lack of international domination and resistance against the harmful effects tricky to dispose of Islamophobia and its conversion to Islam, taking Voice of the Islamic Republic of Muslim nations to form a new regional power structure has become the new structure has become a regional power. Iran capable of mobilizing public opinion and political parties in the area for signs of the the impact assessment is this simple, The results will be evident in the future. This article reviews the available data and analytic methods, identify challenges, potential solutions and patterning of the Islamic Revolution in the Muslim countries of the region, the likelihood of diversion, Likely to deviate from the path of the revolution itself has been analyzed.
<strong> </strong>
<em>انقلاب اسلامی ایران بهعنوان یک تحول الگوساز منجر بهنوعی نظامسازی شد که تغییرات مهمی را در عرصههای مختلف منطقه و جهان موجب گردید. یکی از ظرفیتهای الگودهی اثربخش این نظام، عملیاتی کردن تئوری ولایتفقیه در قالب قانون اساسی و نهادمندسازی آن در قامت ساختار حقوقی- سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که در قبال اشکال گوناگون نظامهای سیاسی انسانمدار بدیلی شاخص تلقی میشود. گذشته از آن عدم پذیرش سلطه بینالمللی و مقاومت هوشمندانه برای دفع آثار مخرب علیه اسلامهراسی و تبدیل آن به اسلامپذیری، جمهوری اسلامی را به صدای ملل مسلمان بهمنظور شکلدهی به ساختار قدرت نوین منطقهای تبدیل کرده است. توانایی جمهوری اسلامی ایران بر جهتدهی افکار عمومی منطقه و احزاب سیاسی نشانههایی از این اثرگذاری ارزیابی میشود که ثمرات آن در آینده مشهود خواهد شد. این نوشتار با بررسی دادههای موجود، با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن شناسایی چالشها، ظرفیتها و راهکارهای موجود در مسیر الگودهی انقلاب اسلامی به کشورهای مسلمان منطقه، احتمال انحراف این انقلابها از مسیر خویش را نیز تحلیل کرده است.</em>
https://jou.spsiran.ir/article_96111_c163f709bce3e1db12894199c29255d5.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66631220180823The Investigation of Forming and Closed Reason Philosophy of the Islamic Republic Partyبررسی فلسفه تشکیل و دلیل تعطیلی فعالیتهای حزب جمهوری اسلامی67909611210.30510/psi.2018.96112FAJournal Article20180609Political parties through the implementation of functions such as transfer of the sovereignty of the people, training to run the country's political forces and institutionalizing the political competition, fulfill their role in political development. various political, economic, and cultural reasons and some political elites operations are the reasons in failure of the political parties in thei effective roles.Meanwhile the reasons for the failure of political parties in Iran, in this paper, the establishment of the Islamic Republic Party and the closure of its activities have been studied.
<em> احزاب سیاسی از طریق اجرای کارکردهایی مثل انتقال خواستههای مردم به حاکمیت، تربیت نیروهای سیاسی برای اداره کشور و نهادمند کردن رقابت سیاسی قانونی در تحقق توسعه سیاسی به ایفای نقش میپردازند. از سوی دیگر دلایل متعدد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و عملکرد نخبگان سیاسی و حزبی در ناکامی احزاب سیاسی در ایفای نقش خود اثرگذار هستند که در این مقاله ضمن بررسی کلی آنها، روند تأسیس و عملکرد حزب جمهوری اسلامی و علل تعطیلی فعالیتهای آن مورد مطالعه قرار گرفته است.</em>
https://jou.spsiran.ir/article_96112_882ba973d61525b5019ed8ad94f4f6e3.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66631220180823Pattern Recognition and Critical Recognition Democracy of the Iranian Socialist Political Movement the Period of Pahlavi Eraالگوشناسی و بازشناسی انتقادی مردمسالاری نزد جریان سیاسی سوسیالیسم ایرانی دورۀ پهلوی دوم911269611310.30510/psi.2018.96113FAJournal Article20180617The main objective of this paper is to explore democracy in terms of political thought and Iranian socialism was the second Pahlavi era. Hence the question arises whether this process can be considered as exemplary democracy also offered. Study of action and in terms of the political process, with application-way flow-discourse theoretical model showed that democracy was one of the signs that the meaning of socialism to try to reform it, resulting in long service will socialist transformation and in conflict of discourse, anti-regulation tools and the resistance speech reinforcing elements for the realization of the central signifier of "socialism" is. The text of the current practice and opinion, three models "popular democracy", "guided democracy" and "democracy mutual" recognition and were conceptualized. Comparative evaluation of models showed the main pattern and process of democracy the socialist period, the pattern has been popular democracy.
<strong> </strong>
<em>هدف اصلی مقاله حاضر، کاوش مردمسالاری در </em><em>اندیشه و نظر </em><em>جریان سیاسی سوسیالیسم ایرانی </em><em>دورة پهلوی دوم</em><em> بوده است؛ ازاینرو این پرسش مطرح شد که </em><em>آیا میتوان تلقی این جریان را از مردمسالاری به شکل الگووار نیز عرضه کرد. مطالعه کنش و نظر این جریان سیاسی، با کاربست الگوی نظری-روشی جریان-گفتمان نشان داد که مردمسالاری، یکی از نشانههایی بوده که جریان سوسیالیسم به تلاش برای معنادهی به آن برآمد، وقتة حاصله در خدمت تحولخواهی سوسیالیستی قرار داشته و در تعارضهای گفتمانی، ابزار ضد نظم و از عناصر تقویتکنندة گفتار مقاومت برای تحقق دال مرکزی یعنی «سوسیالیسم» بوده است. از متن مطالعاتِ کنش و نظر این جریان، سه الگوی «مردمسالاری تودهای»، «مردمسالاری ارشادی» و «مردمسالاری دوسویه» بازشناسی و مفهومپردازی شدند. ارزیابی مقایسهای الگوها نیز نشان داد الگوی اصلی و جریانی مردمسالاری این دوره سوسیالیستها، الگوی مردمسالاری تودهای بوده است.</em>
https://jou.spsiran.ir/article_96113_c88108783c9cd94e912d645b8c5c2465.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66631220180823"Academic Immigration" and the Identity of the Islamic Republic of Iranمهاجرپذیری تحصیلی و هویت در جمهوری اسلامی ایران1271549611410.30510/psi.2018.96114FAتوحید محرمیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطاتمحمد اسحاقیاستادیار گروه فقه ومبانی حقوق دانشگاه تهرانJournal Article20180507One of the ways to develop and expand the scope of authority and influence of the country's strategic depth of cultural and social practices in international engagement.The student exchange and education and training among these is the youth of other countries.
But adopting this policy is not without problems. In fact, immigration patterns, different societies have different consequences.In some forms immigration, internal resistance is reduced and fragile identity.
And in some models enhanced external cultural and social interactions with increased immigration provided the host community.Between the elite and attract talented youth in the targeted admission to study other communities are in a special position.Past years, the issue of interaction opportunities with overseas construction experts of various scientific point of view the important issues such as social sciences, strategic management and political science.
Accordingly, in this article we have tried interaction "academic immigration" and identity in cultural and social factors in the Islamic Republic with the results of studies done for scholars explain. An overview of the results;Strategies to protect and promote Iranian-Islamic identity in touch with "academic immigration" Islamic Republic have components of culture, social identity being the center of attention is still Including factors such as guardianship leadership, authority,The existence of Islam and Shi'ism maintain and develop the core values, appropriate administrative organization and the increasing influence of Islam and Shi'ism in the world and other elements of "Iranian-Islamic identity" be considered.
<strong> </strong>
<em> امروزه یکی از راههای توسعه حوزه اقتدار و گسترش عمق استراتژیک و نفوذ کشورها بهرهگیری از شیوههای تعامل فرهنگی و اجتماعی در بینالملل است که تبادل دانشجو و آموزش و تربیت جوانان ممالک دیگر ازجمله این روشهاست؛ اما اتخاذ این سیاستها خالی از مشکل هم نیست. در واقعالگوهای مهاجرپذیری، آثار و تبعات متفاوتی را در جوامع مختلف ایجاد میکنند. در برخی از اشکال مهاجرپذیری، مقاومت داخلی کاهش یافته و هویت شکننده میشود و در برخی از مدلهای مهاجرپذیری با افزایش تعاملات خارجی موجبات ارتقاء فرهنگی و اجتماعی جامعه میزبان فراهم میگردد؛ که دراینبین جذب نخبگان و پذیرش هدفمند جوانان مستعد دیگر جوامع برای ادامه تحصیل از جایگاه ویژهای برخوردار است. در سالهای گذشته، مسئله تعاملات فرصتساز و تهدیدزدا با خارج از کشور از مسائل مهم از دیدگاه صاحبنظران و دانشمندان حوزههای مختلف علمی همچون علوم اجتماعی، مدیریت استراتژیک و علوم سیاسی بوده است. بر این اساس در این نوشتار سعی کردیم تأثیر متقابل مهاجرپذیری تحصیلی و هویت در مؤلفه فرهنگی و اجتماعی در جمهوری اسلامی را با بهرهگیری از نتایج مطالعاتی انجام دادهشده برای دانشپژوهان تبیین نماییم که اجمالاً از نتایج تحقیق حاضر آنکه راهبردهای مناسب برای حفظ و ارتقاء هویت ایرانی اسلامی ما در ارتباط با مهاجرپذیری تحصیلی جمهوری اسلامی ایران باید مؤلفه فرهنگی- اجتماعی بهعنوان مرکز ثقل هویتساز نظام همچنان موردتوجه است و ازجمله عواملی چون ولایت، امامت، مرجعیت، وجود اسلام و تشیع، حفظ و توسعه ارزشهای بنیادین، سازمان اداری مناسب و همافزا، نفوذ اسلام و تشیع در جهان و دیگر عناصر هویت ایرانی اسلامی، مدنظر باشند.</em>
https://jou.spsiran.ir/article_96114_30b63238bfe5d3fab8d06cb8b98f81b0.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66631220180823Economic exploitation of the common heritage area in the seas and oceans, by studying Chapter 11 of the 1982 Convention on the Law of the Sea and the Executive Agreement 1994بهره برداری اقتصادی از منطقه میراث مشترک در دریاها و اقیانوس ها، با مطالعه فصل 11 کنوانسیون 1982 حقوق دریاها و موافقت نامه اجرایی 199415517214591210.30510/psi.2022.331136.3148FAسعیده زراعتکار مغانیگروه حقوق ، واحد بین الملل قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم ، ایرانسید باقر میرعباسیدانشیار گروه حقوق ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران،تهران ، ایران (نویسنده مسئول)ابومحمد عسگرخانیدانشیار گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران ، تهران، ایرانمریم مرادیاستادیار گروه حقوق ، واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم ، ایرانJournal Article20210625Review:<br />The area of common human heritage at sea is one of the most lucrative and economic parts for countries. This section, which is specifically addressed in various international instruments, including Section XI of the 1982 Convention on the Law of the Sea, and which regulates the oversight mechanism as an international authority, is rich in hydrocarbon and non-hydrocarbon materials. It is abundant and due to the legal inability of countries to claim ownership and sovereignty, it faces certain laws and regulations, one of which is the exploitation of the rich resources located in this fertile region, under the supervision of the authority. . Therefore, in this study, while examining the history of the seabed and how the common heritage of humanity was formed, we try to examine the mechanism governing how to exploit the countless deep-sea resources by looking at the available international documents.we try to examine the mechanism governing how to exploit the countless deep-sea resources by looking at the available international documents. .چکیده: <br />منطقه میراث مشترک بشریت در دریاها، یکی از قسمتهای پر درآمد و اقتصادی برای کشورها، است. این بخش که اختصاصاً در اسناد بینالمللی مختلف منجمله بخش یازدهم کنوانسیون 1982 حقوق دریاها، به آن پرداخته شده است و مکانیسم نظارتی به عنوان مقام بینالمللی اعماق دریاها را بر خود میبیند، سرشار از مواد هیدروکربنی و غیر هیدروکربنی فراوان است و نظر به عدم توانایی قانونی در ادعای مالکیت و حاکمیت از سوی کشورها، با قوانین و مقررات خاصی مواجه است که یکی از این قوانین مطروحه، چگونگی بهرهبرداری از منابع غنی واقع در این منطقه حاصلخیز، تحت نظارت مقام است. از این رو در این تحقیق سعی بر این داریم ضمن بررسی تاریخچه بستر دریاها و چگونگی شکلگیری میراث مشترک بشریت، با نگاهی به اسناد بینالمللی موجود، مکانیسم حاکم بر چگونگی بهرهبرداری از منابع بیشمار اعماق دریاها را مورد واکاوی قرار دهیم.با نگاهی به اسناد بینالمللی موجود، مکانیسم حاکم بر چگونگی بهرهبرداری از منابع بیشمار اعماق دریاها را مورد واکاوی قرار دهیم.https://jou.spsiran.ir/article_145912_d6de4b70cf215c632c4c6549711e82df.pdf