انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723Reflex of National Identity From The View of Ayatollah Khamenei in Grand Policies of The Sixth Program For Developmentبازتاب هویت ملی از منظر حضرت آیتالله خامنهای در سیاستهای کلان برنامه ششم توسعه53610970210.30510/psi.2019.109702FAاصغر افتخاریدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانمحمدرضا عبدنصراللهیدانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانامیرحسین ابراهیم یزدیدانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانJournal Article20190309Political systems for reaching their goals need strategic supplies so can have the necessary power for facing obstacles and moving toward progress. Meanwhile, software supplies like national identity are prime. That is why in Upper documents of different countries we can often see it. From this view, the main question for writers was: how national identity reflected in grand policies of the sixth program for development (which ordered from supreme leader) <br />The importance of studying how national identity reflects the Iranian development policies is that, if the identity elements are not properly reflected in these policies, Iranian society will gradually suffer from the identity crisis. In order to determine the general policies of the Islamic Republic is the responsibility of the Supreme Leader, this article has tried to explain the concept of national identity from the perspective of Ayatollah Khamenei and extract its components. Then examine it in relation to the general policies of the Sixth Development Plan as the current development policy in Iran. content analysis was the method of this research. This article is exploratory and therefore it is not any special assumption intended by the authors.نظام های سیاسی به منظور تأمین اهدافشان نیازمند داشتن منابعی راهبردی هستند که بتواند نیروی لازم برای مقابله با موانع و حرکت در مسیر پیشرفت را تأمین نمایند. در این میان منابع نرم افزاری از قبیل هویت ملی دارای اعتبار و اولویت نخست هستند. به همین خاطر است که در اسناد بالادستی کشورهای مختلف به این موضوع پرداخته شده است. از این منظر سؤالی که برای نگارندگان مطرح شده آن است که: موضوع هویت ملی در سیاست های کلان برنامه ششم توسعه – ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری- چگونه بازتاب یافته است؟ <br /> اهمیت بررسی چگونگی بازتاب هویت ملی در سیاست های توسعه ایران ازآن جهت است که در صورت عدم بازتاب مطلوب مؤلفه های هویتی در این سیاست ها، جامعه ایران به تدریج دچار بحران هویتی خواهد شد. ازآنجاکه تعیین خط مشی و سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی بر عهده مقام رهبری است، این نوشتار کوشیده است مفهوم هویت ملی را از منظر آیت الله خامنه ای تبیین کرده و مؤلفه های آن را استخراج کند. سپس آن را نسبت به سیاست های کلی برنامه ششم توسعه به عنوان سیاست فعلی توسعه در ایران مورد بررسی قرار دهد. روش استفاده شده در این پژوهش روش تحلیل محتوا است. این مقاله به صورت اکتشافی بوده و به همین دلیل فرض خاصی مدنظر نگارندگان نیست.https://jou.spsiran.ir/article_109702_017b672406567622492c24ee090e5b58.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723West Asian political tensions and the world oil market
(Case Study: General Qasem Soleimani's Terror and Abu Mahdi Al-Mohandes's Terror)تنشهای سیاسی غرب آسیا و بازارجهانی نفت (مطالعه موردی:ترورسردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس)377810970410.30510/psi.2019.109704FAسید عبداله رضویاستادیار گروه اقتصاد، دانشگاه صنعت نفت، تهران، ایرانمحمد نصر اصفهانیاستادیار گروه اقتصاد ،دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200222The Islamic Revolution has disrupted the predetermined oil equations of Western countries. Among the US strategic plans is to leverage oil and gas resources of the oilrich countries and manage it through destabilizing the region. The resistance front is designed to stabilize the region so that US intervention can be controlled. This article examines the impact of the Martyrdom of Islamic Resistance leaders and Iran's response to this action on the oil market and the future scenario of oil market. The main research question is to investigate the channels of influence of the resistance leaders of terror and its impact on the oil market and to examine the scenario of the oil market development after this event using a descriptive method. The results show that by doing so, the United States will emerge through fundamental factors in the long run. Therefore, the United States seeks to destabilize the region, to de-oil its facilities, and to take over the West Asian oil-exporting market. The main reason for the greater presence of Americans in the region and Iraq, despite the relative need of the United States and the decline of its dependence on regional oil, is to control China and India's economic growth rate.انقلاب اسلامی معادلات نفتی از پیش تعیین شده کشورهای غربی را برهم زد. ازجمله برنامه های راهبردی آمریکا، اعمال نفوذ و بر روی منابع نفت و گاز کشورهای نفت خیزوجبهه مقاومت برای ایجاد ثبات ، مدیریت آن از طریق بی ثبات سازی منطقه است. دراین ارتباط در منطقه شکل گرفته تا از این طریق، دخالت آمریکا تعدیل و کنترل شود. این مقاله با روش تحقیق توصیفی و تحلیلی در پی بررسی و پاسخ به این سؤال است که تأثیرهای شهادت رهبران مقاومت اسلامی و واکنش ایران به این اقدام بر بازار نفت و چشم انداز آتی پیشروی بازار نفت، چیست. ترور رهبران مقاومت از کدام کانالها بازار نفت را متأثر می نمایند و همچنین مهمترین برنامه آمریکا در حوزه انرژی پسازاین اقدامات تروریستی در راستای تحقق اهداف آنها در بازار نفت چیست. فرضیۀ مقالۀ حاضر عبارت بود از اینکه آمریکا با ترور رهبران مقاومت اسلامی در عراق به دنبال بی ثبات سازی کشورهای غرب آسیا به ویژه عراق و به تبع آن ایجاد ناامنی در تأسیسات نفتی و تصاحب سهم بازار این کشور و مقابله با نفوذ فزاینده ایران، بوده است. نتایج مقاله حاضر نشان میدهد که اقدام تروریستی آمریکا در راستای منافع و به ویژه تحقق برنامه انرژی آن در منطقه غرب آسیا بوده است. لذا آمریکا با توجه به برنامه گسترش تولید نفت و تبدیل شدن به یک صادرکننده خالص نفت در بازارهای بین المللی تا سال 2021 درصدد حذف برخی از بازارهای نفت خام نظیر ایران، ونزوئلا و عراق است. بدین منظور، آمریکا در تلاش است با ایجاد بیثباتی در منطقه، اقدام به ناامن سازی تأسیسات نفتی و تصاحب بازار کشورهای صادرکننده نفت غرب آسیا نماید.https://jou.spsiran.ir/article_109704_2b965f488b255f54359a044560486cfa.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723The Effectiveness of the New Middle Class on the Realization of Electoral Participation in Iran (1997-2017)اثربخشی طبقه متوسط جدید در تحقق مشارکت انتخاباتی در ایران (76-96)7910910970610.30510/psi.2019.109706FAمحمد باقر خرمشاداستاد علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)،تهران، ایرانفاضل کرد. دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)،تهران، ایرانJournal Article20190404The purpose of the present article is to investigate the effectiveness of the new middle class on the realization of electoral participation in Iran in the last two decades (96-76(.The findings of the study show that the new middle class in an active and participatory atmosphere with dignity and orientation. Specific politics is the most important social force focusing on components such as political development, civil society, democracy, participatory competition and justice, the main social base of activists and advocates of political-electoral participation with specific demands and demands, and their impact on The realization of electoral participation has shown. The theoretical framework chosen for the analysis of the subject is modernization theories with a descriptive-analytical approach and a historical-adaptive approach, in which the new middle class, in line with political-electoral partnerships, develops and manages different political orientations. And has been leading the collective action and civil movement.هدف مقاله حاضر اثربخشی طبقه متوسط جدید بر تحقق مشارکت انتخاباتی در دو دهه اخیر(76-96) درایران است، فرضیه پژوهش آن است که،طبقه متوسط جدید پایگاه اصلی و نیروی عمده کنشگران و حامیان مشارکت انتخاباتی با خواسته ها و مطالبات معین در بافت اجتماعی است که بخش عمدهای از هدایت کنش جمعی را بر عهده دارد. طبقهای که جهت دهنده فکری به شهروندان و تقویت کننده آن در شرایط مساعد سیاسی است. چارچوب نظری انتخابی برای تحلیل موضوع، نظریات نوسازی با رویکرد توصیفی - تحلیلی و با روش تاریخی - تطبیقی از نوع طولی است. یافته های تحقیق نشان میدهد که طبقه متوسط جدید در قالب طبقه ای مشارکت جو و با جهت گیری سیاسی مشخص، مهمترین نیروی اجتماعی است که با تمرکز بر مؤلفه هایی همچون توسعه سیاسی، جامعه مدنی، دموکراسی، رقابت مشارکتی و جهت گیری های سیاسی متفاوتی را از خود بروز داده و مدیریت کننده و ، عدالت خواهی هدایتگر کنش جمعی و حرکتهای مدنی بوده است.https://jou.spsiran.ir/article_109706_9ff68094918b7fbaa7f1bc1d2e86ce98.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723A Critical Discourse Analysis on 12th Iranian Presidential Election Candidates in TV Debatesتحلیل گفتمانِ انتقادی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در مناظرههای تلویزیونی11014210970710.30510/psi.2019.109707FAعلی اکبر رزمجواستادیار ارتباطات علوم سیاسی دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایرانمحمد اسلامی نژادکارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات دانشگاه صداوسیما، تهران، ایرانJournal Article20190407In the research, statements of 12th Iranian presidential election candidates have been scrutinized in order to analyze the discourses which candidates promote individually or in a coalition. For this end, the method of discourse analysis by Norman Fairclough was used and according to research method, the descriptive, interpretive and explanatory aspects of discourses were analyzed. In the methodology part of the research, a table developed using Fairclough critical discourse analysis and analyzing the debates were conducted based on the table. In description level, the discourse was examined at the micro level (discourse as a text) and in interpretation level, discourse was analyzed in an intermediate level (discourse as a process) and also in explanation level, the discourse was scrutinized at macro level (discourse as a social context). The result indicates that in the 12th presidential election debates, there is a controversy between the dominant discourse of reformists and the opponent conservatives. The representatives of reformists discourse are: Rouhani, Jahangiri and Hashemi-taba. The repress <br />entatives of conservatives discourse are: Raisi, Ghalibaf and Mirsalim. The common discourses in each of the debates are somehow a reconstruction of the discourses that have been present in the political history of the Islamic Republic of Iran in previous periods. <br /> در این پژوهش، اظهارات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بررسی شده تا بتوان گفتمان هایی را که نامزدها به طور جداگانه یا به صورت ائتلافی ترویج میکنند، تحلیل نماییم. به این منظور از روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف استفاده و با توجه به روش تحقیق، جنبه های توصیفی، تفسیری و تبیینی گفتمان ها را تحلیل نموده ایم. در بخش روش شناسی پژوهش با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف جدولی طراحی و تحلیل مناظرات را بر اساس آن انجام داده ایم. در سطح توصیف، گفتمان را در سطح خرد (گفتمان به مثابه متن) بررسی و در سطح تفسیر، گفتمان را در سطح میانی (گفتمان به مثابه فرایند) تحلیل و در سطح تبیین، گفتمان را در سطح کلان (گفتمان به مثابه زمینه اجتماعی) کاوش کرده ایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که در مناظرات دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، گفتمان غالب اصلاحات با گفتمان رقیب اصولگرا در جدال است. نمایندگان گفتمان اصلاحات عبارتاند از: روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا. نمایندگان گفتمان اصولگرا عبارتاند از رئیسی، قالیباف و میرسلیم. گفتمان های رایج در مناظرات هریک به نوعی بازسازی گفتمان هایی هستند که در دوره های قبل در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران حضورداشته اند.https://jou.spsiran.ir/article_109707_e0c83ac20ce540ab212be441464c3591.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723The Relationship between Social Space and Parliamentary Practice in Iran (1359-1395)رابطه فضای اجتماعی و عملکرد پارلمان در ایران (1359-1395)14318510970810.30510/psi.2019.109708FAاحمد گل محمدیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایرانسمیه زمانیدانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایرانابوالفضل دلاوریدانشیارگروه علوم سیاسی ، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایرانJournal Article20190411The purpose of this article is the relationship between social space and the practice of parliament in Iran (1974-1959). Parliaments are also groups of representatives, each having a relationship with social forces and political power centers . The practice of parliaments can be seen as a reflection of the positions of these forces and social groupings and considerations of the centers of political power. The question in this research was what is the relationship between the legislative and oversight functions of parliament and social space in Iran after the revolution? To answer this question, using Pierre Bourdieu's theory of distinction, which is based on the concepts of 'social space', practice, field, capital and habitus, and using thematic and content analysis methods, the practice of the representatives ninth term of the Islamic Assembly and its relation to the process of developments social space between 1359 - 1395 was examined. The findings show the multilayered features of political power and continuous classify and struggles of the political field and the complex and increasing distinctions and conflicts in the social space reflected within parliament and has led intra-parliamentary groupings to frequently changing representations of preferences and priorities in the legislative and oversight areas. representatives and parliamentary groupings have pursued their local or national preferences in parliament. we came to a pattern of social space that showed in the Islamic Republic of Iran, the asymmetric social space is popularity and symmetric exception. This has been linked to the ideological and nature of rentier state.مسئله این مقاله، رابطه فضای اجتماعی و عملکرد پارلمان در ایران (1359-1395) است. پارلمانها ضمن برخورداری از وجوه نهادی و ماهیت ساختاری، گروهبندیهای متشکل از نمایندگان هستند که هرکدام با نیروهای اجتماعی و کانونهای قدرت سیاسی نسبتی دارند. عملکرد پارلمانها نیز برآیندی از مواضع این نیروها و گروهبندیهای اجتماعی و ملاحظات کانون-های قدرت سیاسی است. پرسش این پژوهش این است عملکردهای قانونگذاری و نظارتی پارلمان در ایران پس از انقلاب چه رابطهای با فضای اجتماعی داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، با بهرهگیری از نظریه تمایز «پیر بوردیو» که بر مفاهیم «فضای اجتماعی»، کنش، میدان، سرمایه و عادتواره استوار است و با استفاده از روشهای تحلیل مضمون و تحلیل محتوای کیفی، عملکرد 9 دوره مجلس شورای اسلامی و نسبت آن با روند تحولات فضای اجتماعی در فاصله سالهای 1358 تا 1396 بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای چندلایه قدرت سیاسی، صفبندیها و منازعات مستمر در میدان سیاست و تمایزات و تعارضات پیچیده و فزاینده در فضای اجتماعی در درون پارلمان منعکسشده و گروهبندیهای درون پارلمان را به بازنماییهایی اغلب متغیر از ترجیحات و اولویتها در حوزههای قانونگذاری و نظارت کشانده است. همچنین نمایندگان و گروهبندیهای پارلمانی نیز تمایلات و ملاحظات شخصی و گروهی خاص خود را در قالب ترجیحات محلی و یا ملی در پارلمان پیگیری کرده و کمابیش تحقق بخشیدهاند. همچنین بر مبنای یافتهها به الگوبندی از فضای اجتماعی رسیدیم که نشان داد در جمهوری اسلامی ایران، فضای اجتماعیِ نامتقارن اصل و متقارن استثناست. این وضعیت با سرشت ایدئولوژیک و رانتی دولت مرتبط بوده است.https://jou.spsiran.ir/article_109708_b60673bef410c38f78726ef5aa84413e.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723Qualitative Analysis The Influence of Social Networks Function on Employees' Political Behavior of Organization Regulation and Radio Communication in Iranتحلیل کیفی تأثیر کارکرد شبکه های اجتماعی بر رفتار سیاسی کارکنان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ایران18621710970910.30510/psi.2019.109709FAالهام مقدم فخراییدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه جامعه شناسی، تهران.طهمورث شیریدانشیار جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران.رضاعلی محسنیدانشیار جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران.سروش فتحیدانشیار گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ایرانJournal Article20190322In this paper, the functioning of social networks has been studied on the employees political behavior. Political behavior in the organization is one of the commonplace organizational phenomena that the information society is an important source of nutrition. Since today, two important functions of social networks, such as informing or covering news and controlling public opinion in the field of political behavior, the function of these networks is questioned on the Employees' political behavior of Organization Regulation and Radio Communication in Iran. Accordingly, this research conducted a qualitative method and using the data theory of the foundation with a total of 12 managers, deputy and consultants of the organization. Sampling was done purposefully and to the extent of theoretical saturation. The analysis of the data from the interviews was coded in accordance with the research strategy in three stages. The results identify and understand 23 commonly used political behavior in the organization from about 60 early concepts. Each axial category was derived from the combination of four primary categories and in focal coding, internal organizational behaviors, outsourcing behaviors, horizontal behavior, vertical behavior, legitimate behavior and illegitimate behavior were identified and identified. These behaviors are brought about by social networking and new communication developments and created in the organization.رفتار سیاسی در سازمان یکی از پدیدههای رایج سازمانی است که جامعه اطلاعاتی یک منبع تغذیه مهم برای آن محسوب میشود. ازآنجاکه امروزه دو کارکرد مهم شبکههای اجتماعی اعم از اطلاعرسانی یا پوشش خبری و کنترل افکار عمومی در حوزه رفتار سیاسی مورد تأکید صاحبنظران است، کارکرد این شبکهها در رفتار سیاسی کارکنان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد سؤال است. بر این اساس این پژوهش به روش کیفی و استفاده از نظریه داده بنیاد با تعداد 12 نفر از مدیران، معاونین و مشاوران سازمان مصاحبه عمیق به عمل آورد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها منطبق با استراتژی تحقیق در سه مرحله کدگذاری شد. نتایج بهدستآمده، 23 رفتار سیاسی شایع در سازمان را از بین حدود 60 مفهوم اولیه شناسایی و مفهومسازی کرد. هر مقوله محوری بهطور میانگین از ترکیب 4 مقوله اولیه به دست آمد و در کدگذاری کانونی با عنوان رفتارهای درونسازمانی، رفتارهای برونسازمانی، رفتار افقی، رفتار عمودی، رفتار مشروع و رفتار نامشروع مفهومسازی و شناسایی گردید. این رفتار تحت عملکرد شبکههای اجتماعی و تحولات ارتباطی نوین بروز یافته و در سازمان نمود مییابند.https://jou.spsiran.ir/article_109709_d3bf58c58acc72bff36df6b90e278f03.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723A Comparative Comparison of the Signs of Reformist and Fundamentalist Discourses in the Sixth and Seventh Majlis of the Islamic Councilمقایسه تطبیقی دالهای گفتمان های اصلاحطلبی و اصولگرایی در مجلس ششم و هفتم شورای اسلامی21824512476910.30510/psi.2021.249006.1275FAمیرابراهیم صدیقعضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج0000-0002-5194-0321احمد حبیبیدانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبگارینه کشیشیان سیرکیگروه علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-8645-7295Journal Article20190414This article tries to examine and compare the central signifier of the reformist and fundamentalist discourse according to the approach of the sixth and seventh parliaments. Accordingly, the main question is: What are the similarities and differences between the central sign and the floating signs of the fundamentalist and reformist discourses in the sixth and seventh assemblies?<br />The central signifier of the reform discourse is based on constitutional political development, freedom, the expansion of civil institutions and political organizations, the proliferation of the press and media, and the de-escalation and development of relations in the international arena, while the central signifier is the fundamentalist discourse based on progressive Velayat-e-Faqih and the Constitution, the comprehensiveness of the presence of religion in the arena of politics and anti-arrogance, insistence on the principles and goals and the initial ideals of the revolution, With their worldview and central signifier, they have been influential in the political structure of Iran.<br />The present hypothesis was confirmed based on the data and findings of the article, which is based on the comparative research method and the theoretical framework of discourse analysis, and the data were obtained from the library and documentary method. The findings of this study show that the reformist discourse, which is the principled discourse, does not show the capacity for efficient, complex and up-to-date theorizing of structures and institutions, and managerial and behavioral reform, and its availability and credibility are damaged.در این مقاله تلاش میشود دال مرکزی گفتمان اصلاح طلبی و اصولگرایی با توجه به رویکرد مجلس ششم و هفتم بررسی و مقایسه شود. بر این اساس پرسش اصلی عبارت است از: دال مرکزی و دالهای شناور گفتمانهای اصولگرایی و اصلاحطلبی در مجالس ششم و هفتم چه شباهتها و تفاوتهایی دارند؟ <br />دال مرکزی گفتمان اصلاحات بر اساس توسعة سیاسی مبتنی بر قانون اساسی، آزادی، گسترش نهادهای مدنی و تشکلهای سیاسی، تکثیر مطبوعات و رسانهها و تنشزدایی و توسعة روابط در عرصة بینالملل بوده در حالی که دال مرکزی گفتمان اصولگرایی مبتنی بر پیروی از اصل مترقی ولایت فقیه و قانون اساسی، جامعیت حضور دین در صحنه سیاست و استکبارستیزی، پافشاری بر اصول و اهداف و آرمانهای اولیه انقلاب، استمرار بخشیدن تحقیق اندیشه و آرمانهای امام خمینی (ره) میباشد که هر یک از گفتمانها با جهانبینی و دال مرکزی خود بر ساختار سیاسی ایران موثر بودهاند.<br />فرضیه حاضر بر اساس دادهها و یافتههای مقاله که بر اساس روش تحقیق مقایسهای و چارچوب نظری تحلیل گفتمان است و دادهها نیز از روش کتابخانهای و اسنادی بدست آمدهاند، تأیید شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که گفتمان اصلاحطلبی چه گفتمان اصولگرایی ظرفیت نظریهپردازی کارآمد، پیچیده و به روز کردن ساختارها و نهادها و اصلاح مدیریتی و رفتاری از خود بروز ندهند، در دسترس بودن و اعتبار آن آسیب میبیند.https://jou.spsiran.ir/article_124769_4d8d2e867b9f51bdfb9122185f1315bb.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723Interpretive frameworks of transparency,the mechanisms of balance in collective action ( case study: common strategies in Iran)چارچوبهای تفسیر شفافیت، سازوکار تعادل در کنش جمعی(مطالعه موردی: راهبردهای رایج ایران)24227013064110.30510/psi.2020.218119.1111FAفاطمه نوری فردگروه علوم سیاسی، جامعهشناسی سیاسی، دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ایران.احمد بخشایشی اردستانیگروه علوم سیاسی، مسائل سیاسی ایران، دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ایرانعلی مرتضویانگروه علوم سیاسی، جامعهشناسی سیاسی، دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی یران.حسین تفضلیگروه علوم سیاسی، جامعهشناسی سیاسی، دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ایران.Journal Article20190303Transparency is about directing the strategic and intelligent efforts of citizens and creation of common perception . Als,emphasizing transparency in social groups strengthens the sociability of individuals. In fact,the consequence and expansion of transparency on the one hand and the commitment to transparency on the other hand strengthens pride and will through the feeling of being effective.That is,the more a person's commitment to transparency and expectation of transparency from others is strengthened, his motivation for action is stronger.Due to the importance of subject the transparency of research in the face of descriptive research, analytics seeks to answer the main question that, what will be the role of transparency interpretation frameworks as a balancing mechanism for collective action according to current Iranian strategies? When the society lacks the functional balance of political and economic structures, multiple slots in the power structure and the society will be created, which leads to civil discontent and subsequently social action will expand. Therefore, favorable structural backgrounds, structural pressures and generalized beliefs will be prepared for action. Furthermore,transparency is an integration of the realization of credible opportunities for spontaneous action and the organization of collective action.The occurrence of same accelerating events, the actualization of mobilization potential with components of creating political and social opportunities were in line with the expansion of collective participation of the intended activists and transparency is effective in social control, the inhibition of collective actions and guiding them to predictable routes, which will be explored in more detail in the present work.شفافیت برای جهتدهی تلاشهای راهبردی وهوشمندانه شهروندان وبرای ایجاد درک مشترک است. این درک برای ایجاد کنشجمعی ومشروعیتبخشی به آن، ضروری است. همچنین وزندادن به شفافیت درگروههای اجتماعی باعث تقویت جامعهپذیری افراد میگردد. درواقع پیامد وگستره شفافیت ازیک طرف والتزام عمل به شفافیت، باعث تقویت غرور واراده، به واسطه احساس تأثیرگذاربودن میشود.که نتیجه آن تقویت انگیزه درعملجمعی است. یعنی هرچه التزام فرد به شفافیت و انتظارشفاف بودن ازدیگران تقویت گردد،انگیزه او برای عمل قویتراست. با توجه به اهمیت بحث شفافیت، پژوهش پیشرو با روش تحقیق توصیفی،تحلیلی به دنبال پاسخ این پرسش اصلی میباشد که، نقش چارچوبهای تفسیرشفافیت بعنوان سازوکار تعادلبخش عملجمعی با توجه به راهبردهای رایج ایران چگونه خواهدبود؟ درجهت مفهومسازی حیطه مورد بررسی، زمانی که جامعه فاقد تعادل کارکردی درساختارهای سیاسی واقتصادی میشود،شکافهای متعددی درساختارقدرت وجامعه ایجاد میگرددکه باعث بروز نارضایتیهای مدنی گردیده وپس ازآن کنشهای اجتماعی بسط مییابد.دراین مرحله زمینههای مساعدساختاری،فشارهای ساختاری وباورهایتعمیمیافته برای کنش مهیا میشود. و شفافیت تلفیقی است ازفهم وجود فرصتهای قابلاعتماد برای عمل خودجوش و سروسامان دادن به عملجمعی. حدوث برخی رخدادهای شتابدهنده درعامل زمان، بالفعلشدن توانایی بسیج با مؤلفههای خلق فرصتهایسیاسی واجتماعی درراستای توسعه مشارکتجمعی کنشگران ، ودرکنترل اجتماعی، مهار وهدایت کنشهایجمعی به مسیرهای رؤیتپذیر و قابل پیشبینی، مؤثراست.https://jou.spsiran.ir/article_130641_02f459ff1a010fc29a3cadfd1fc3bbc3.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220210815Sociological explanation of the globalization of human rights and its obstaclesتبیین جامعه شناختی جهانی شدن حقوق بشر و موانع آن27028513509610.30510/psi.2021.277561.1613FAغلامحسین دغاغلهدانشجوی دکتری حقوق بین الملل، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.مریم مرادیاستادیار گروه حقوق، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.سید باقر میرعباسیاستاد گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20181101Globalization is a phenomenon whose extent, consequence and nature are in competition. Globalization at a more general level can be described as the name given to the multifaceted process of development of human activities throughout the world. This phenomenon, while hypothetically having both a real and an ideal dimension, can be said that both of these dimensions affect each other. The implications for international law at the same time have been far-reaching and sometimes difficult to affirm. The significance of these perceptions lies in the fact that globalization is a pervasive phenomenon that cannot be ignored in international law. At the same time, it should be emphasized that public international law after the Roman Empire has historically been based on a specific rejection of the possibility or desirability of global rules or even interaction. International law initially concerned the existence and status of a particular type of state and its relations with other states. This exposes the government exclusively to a vulnerable phenomenon that calls into question the status and role of the state. However, the implications of globalization for the human rights of the downtrodden of the year are likely to be ambiguous and hampered by their close relationship to the evolution of international law itself. This article seeks to answer the question: What are the obstacles to the globalization of human rights? In order to study the obstacles to the globalization of human rights in a descriptive-analytical way, the author answers the question that there are cultural, political.جهانیسازی پدیدهای است که وسعت، پیامد و ماهیت آن در رقابت هستند. جهانیسازی در سطح عمومیتر میتواند بهمثابه نامی توصیف گردد که به فرآیند چندجانبهی توسعهی فعالیتهای بشری بهکل جهان داده میشود. این پدیده ضمن اینکه بهطور فرضی هم از بعد واقعی و همآرمانی برخوردار است میتواند گفت که هر دو این بعدها بر یکدیگر تأثیر میگذارند. پیامدهای آن برای حقوق بینالملل همزمان هم بسیار وسیع بوده و گاهی تائید کردن آن مشکل بوده است. اهمیت این برداشتها در این واقعیت نهفته است که جهانیسازی پدیدهای فراگیر است که نمیتوان از حقوق بینالملل دور بماند. درعینحال باید تأکید کرد ک حقوق بینالملل عمومی بعد از امپراطوری روم ازلحاظ تاریخی مبتنی بر طرد خاص احتمال یا مطلوبیت مقررات جهانی یا حتی تعامل بوده است. حقوق بینالملل در ابتدا به وجود و وضعیت نوع خاصی از دولت و روابط آن با سایر دولتها توجه داشت. این امر انحصاراً دولت را در برابر پدیدهای آسیبپذیر مینماید که وضعیت و نقش دولت را زیر سؤال میبرد. بااینحال پیامدهای جهانیسازی برای حقوق بشر مهرو مومهای سال احتمالاً مبهم و با موانعی روبرو بوده که این امر به خاطر ارتباط نزدیک آن با تحول خود حقوق بینالملل است. مقاله حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که موانع جهانیشدن حقوق بشر چه موانعی هستند ؟ نویسنده باهدف بررسی موانع موجب بر جهانیشدن حقوق بشر به شیوه توصیفی- تحلیلی به این سؤال اینگونه پاسخ میدهد که موانع فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... بر سر راه جهانیشدن حقوق بشر وجود دارد.https://jou.spsiran.ir/article_135096_9012db809c81073309fe11f995fa2fe0.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723Impact of the Commitment Council standard on the quality of international oil contractsتأثیراستاندارد شواری تعهددرکیفیت قراردادهای بین المللی نفتی28630213863110.30510/psi.2021.306167.2356FAافشین قفقازیدانشجوی گروه حقوق، واحد نیشابور، داشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایرانسید نصراله ابراهیمیعضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. تهران. ایرانسید مجتبی زاهدیانعضو هیات علمی گروه حقوق، واحد مشهد، داشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانسید محسن حسینی پویاعضو هیات علمی گروه حقوق، واحد نیشابور، داشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایرانJournal Article20190605In the quality of international oil contracts, the long-term and differences of legal systems can be considered as an intrinsic part of these contracts, political and economic fluctuations and changes will have a direct impact on the implementation of such contracts; Therefore, measures should be taken to control and prevent surprises. To achieve this, we need to address the legal implications of the issue of fluctuations. The legal concept of hardship is in fact the source of economic and political fluctuations that can lead to modification, suspension and eventual termination of the contract; However, this legal concept has different terms and effects in the law of Iran and Britain and the legal principles of international trade agreements. The International should be considered as an example of an international document that is the intersection of different legal systems, and given the differences in the concept, conditions and effects of this legal entity, it is better to deal with it in detail in such agreements.درکیفیت قراردادهای بینالمللی نفتی که بلندمدت بودن و تفاوت نظام های حقوقی را میتوان جزء ذاتی این قراردادها دانست، نوسانات و تغییرات سیاسی و اقتصادی تأثیر مستقیمی در اجرای اینگونه قراردادها خواهد داشت؛ بنابراین جهت کنترل و جلوگیری از غافلگیری میباید تدابیری اتخاذ نمود. برای رسیدن به این مهم میبایست به مفاهیم حقوقی پرداخت که موضوع نوسانات را دربر میگیرد. مفهوم حقوقی هاردشیپ در حقیقت خاستگاه نوسانات اقتصادی و سیاسی است که میتواند موجب تعدیل، تعلیق و نهایتاً فسخ قرارداد گردد؛ اما این مفهوم حقوقی دارای شرایط و آثار متفاوت در حقوق ایران و انگلیس و اصول حقوقی قراردادهای تجاری بینالمللی میباشد که در این نوشتار سعی بر آن است که به جانمایی این نهاد حقوقی در حقوق انگلیس، ایران و اصول حقوقی قراردادهای تجاری بینالمللی به عنوان یک نمونه سند بینالمللی که محل تلاقی نظامهای حقوق مختلف است، پرداخته شود و با توجه به تفاوت در مفهوم و شرایط و آثار این نهاد حقوقی بهتر آن است که در اینگونه قراردادها به تفصیل به آن پرداخته شود.https://jou.spsiran.ir/article_138631_0793f3010bad88af0667dcede68b966c.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723Enhancing religious and social culture on society through cultural policy
Study sample: Tehranفرهنگ افزایی دینی و اجتماعی بر جامعه از طریق سیاست گذاری فرهنگی نمونه مورد مطالعه : شهر تهران30332813876810.30510/psi.2021.309963.2451FAسید علی نیا کیانی تهرانیدانشجوی دکتریJournal Article20190605The purpose of this study is to investigate the role of cultural policy on social religiosity of Tehran citizens. The present study was an applied study in terms of purpose and cross-sectional in terms of time, because it is related to a specific time period. In terms of data collection, it was a survey. The statistical population of this study was the citizens of Tehran that Morgan table was used to select the sample. A number of households were selected by multi-stage cluster sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire and an interview. After collecting the data, the information was processed using SPSS software. According to the results of the study, there is a relationship between the level of knowledge of cultural policy and social religiosity of Tehran citizens. The t-test related to regression coefficient in the table shows that this coefficient is significant (sig = 0.000) and is effective in religiosity. Research shows that people's knowledge of cultural policy and religiosity is above average.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سیاست گذاری فرهنگی بر دینداری اجتماعی شهروندان تهران می باشد. تحقیق حاضر، به لحاظ هدف، یک مطالعه کاربردی و به لحاظ زمانی، چون به یک برهه زمانی خاص مربوط است، مقطعی بود. از نظر گرد آوری داده ها، یک بررسی پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق، شهروندان شهر تهران بود که برای انتخاب نمونه از جدول مورگان استفاده شد. تعدادی از خانوار به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و نیز مصاحبه بود و پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات با استفاده از نرمافزار spss مورد پردازش قرار گرفت. طبق نتایج حاصل از پژوهش بین میزان شناخت از سیاست گذاری فرهنگی و دینداری اجتماعی شهروندان تهران رابطه ای وجود دارد آزمون t مربوط به ضریب رگرسیون در جدول نشان میدهد که این ضریب معنیدار بوده (sig=0.000) و در دینداری مؤثر است و سوال های فرعی پژوهش نشان می دهد که میزان شناخت مردم از سیاست گذاری فرهنگی و دینداری بالاتر از حد متوسط است.https://jou.spsiran.ir/article_138768_98718ff906895a96bd4fa59dcf590281.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723The role of political-cultural factors as reducing downside risk in the petrochemical industryنقش عوامل سیاسی – فرهنگی به عنوان کاهنده ریسک نامطلوب درصنعت پتروشیمی13334910.30510/psi.2021.277638.1611FAجهاد برزیگرمربی، دانشجوی دکتری مهندسی مالی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزمحمد جلیلیدانشیار ، دکتری مدیریت مالی از دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقاتJournal Article20210419in order to evaluate the role of political-cultural factors as downside risk factors in the petrochemical industry, this study analyzes the data in two stages. In the first stage, according to the concepts of postmodern portfolio theory, the downside risk of stock returns of petrochemical companies was investigated and as a result of these calculations, it was found that the downside risk of stock returns of petrochemical companies listed on the Tehran Stock Exchange in most years, more The stock market portfolio of the Tehran Stock Exchange has been at risk of return. In the second stage, qualitative measurement (ranking) of systematic risk with a marketing approach was done. In order to identify and rank the risks in the petrochemical industry through surveying and distribution of questionnaires and analysis of answers, the following results were obtained: crude oil price fluctuations, disregard for environmental standards, political developments, especially global sanctions and cancellation of contracts. With foreign companies and changes in exchange rates are among the factors increasing the systematic risk in the petrochemical industry. It can also be said that government support for foreign investment, the existence of huge and rich resources of oil and natural gas are among the factors that reduce systematic risk in the petrochemical industry.این تحقیق در راستای ارزیابی نقش عوامل سیاسی – فرهنگی به عنوان عوامل کاهنده ریسک نامطلوب درصنعت پتروشیمی،در دو مرحله به تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد. در مرحله نخست با توجه به مفاهیم نظریه فرامدرن پرتفوی به بررسی ریسک نامطلوب بازدهی سهام شرکت های پتروشیمی پرداخته شد و در نتیجه این محاسبات مشخص شد که ریسک نامطلوب بازدهی سهام پرتفوی شرکتهای پتروشیمی متعلق به بورس اوراق بهادار تهران، در اکثرسالها، بالاتر از ریسک بازده ی سهام پرتفوی بازاربورس اوراق بهادارتهران بوده است.در مرحله دوم به سنجش کیفی(رتبه بندی)ریسک سیستماتیک با رویکرد بازاریابی پرداخته شد.جهت شناسایی و رتبه بندی ریسک های موجود در صنعت پتروشیمی از طریق نظرخواهی و توزیع پرسشنامه و تجزیه و تحلیل پاسخ ها نتایج زیر حاصل شد: نوسانات قیمت نفت خام ، عدم توجه به استانداردهای زیست محیطی ، تحولات سیاسی به ویژه تحریم های جهانی و لغو قرارداد با شرکت های خارجی و تغییر در نرخ ارز از جمله عوامل افزایش دهنده ریسک سیستماتیک در صنعت پتروشیمی می باشد.همچنین می توان گفت حمایت دولت از سرمایه گذاری خارجی ، وجود منابع عظیم وغنی نفت و گاز طبیعی از جمله عوامل کاهنده ریسک سیستماتیک در صنعت پتروشیمی است.انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190820The effect of economic and sociological policy uncertainty on the risk of falling stock prices in listed companiesتاثیر نااطمینانی سیاست اقتصادی و جامعه شناختی بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای بورسی32934314794710.30510/psi.2022.336623.3317FAمحدثه قجاوندکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشگاه خوارزمی0000-0002-3624-1143امین امیریان فارسانیدکترای حقوق کیفری و جرم شناسی و مدرس دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی0000-0001-8180-3689فرهنگ قرارگوزلوکارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190404The present study investigated the effect of economic policy uncertainty on the risk of stock price falls in listed companies. Analyzing the impact of economic policy uncertainty on the risk of falling stock prices in listed companies can help the research literature and is of great importance. Therefore, the increasing expansion and development of various industrial and commercial institutions and companies and the sharp increase in competition between them has caused organizations and companies to think only of their organizational benefits and interests to survive and to achieve these goals of do not take any short action. Lack of attention of managers to social responsibility will prevent their effective service to society and the development and credibility of the organization. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature. The research area of the companies listed on the Tehran Stock Exchange and its time area during the 6-year period (2014-2019) were selected as (93 companies). A regression model based on composite data was used to analyze the data and information collected. The results showed that the risk of falling stock prices at the company level increases with economic policy uncertainty. Economic policy uncertainty is significantly and positively related to the risk of falling stock prices at the market level.این پژوهش به بررسی تاثیر نااطمینانی سیاست اقتصادی بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای بورسی بود. تحلیل تاثیر نااطمینانی سیاست اقتصادی بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده می تواند به ادبیات تحقیق کمک کند و از اهمیت والایی برخودار است. بنابراین، گسترش و توسعه روزافزون مؤسسات و شرکت های مختلف صنعتی و بازرگانی و افزایش شدید رقابت بین آنها باعث شده است که سازمانها و شرکتها برای ادامه حیات خود تنها به سود و منافع سازمانی خود بیندیشند و برای رسیدن به این اهداف از هیچ عملی کوتاهی نکنند. عدم توجه مدیران به مسئولیت پذیری اجتماعی مانع از خدمت مؤثر آنها به جامعه و توسعه و اعتبار سازمان خواهد شد. در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن طی دوره 6 ساله (1398-1393) به تعداد(93 شرکت) برآورد شد. برای گردآوری دادهها از توسعه و مطالعات اسلامی- سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت اطلاعاتی از رهاورد نوین استفاده شد. همچنین دادهها با روش رگرسیون مبنی بر دادههای ترکیبی نیز تحت نرمافزار استتا انجام شد. نتایج نشان داد که ریسک سقوط قیمت سهام سطح شرکت با نااطمینانی سیاست اقتصادی افزایش می یابد. نااطمینانی سیاست اقتصادی به طور معنادار و مثبتی با ریسک سقوط قیمت سهام انباشته در سطح بازار رابطه دارد.https://jou.spsiran.ir/article_147947_38fa54748841361efe01b56d9926c267.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190723An analysis of the principles governing regulations on national lands and its impact on the effectiveness of laws with a conservation approachتحلیلی برمبانی حاکم بر مقررات راجع به اراضی ملی وتاثیران بر کارامدی قوانین با رویکرد صیانت مداری34436414984810.30510/psi.2022.342132.3459FAعلی راستیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی ، گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاداسلامی، نجف آباد، ایران.داود نصیراناستادیار گروه حقوق، واحد نجف اباد، دانشگاه ازاد اسلامی، نجف آباد،ایرانJournal Article20190512The efficiency of laws is one of the important concerns of the legislatures, which as an important feature of its realization has a direct impact on the protection of national lands. What is the difference between the new approach in laws based on the principle of limiting the right of protest of individuals to implement the regulations of nationalization of forests and pastures as an independent basis for maintaining state ownership? ? It seems that a new perspective can be the basis for establishing and implementing rules in order to succeed in the effectiveness of laws and achieve the goal of protection of national lands. The nationalization of the country's forests and rangelands should be an exception and the protection of government ownership on behalf of the public towards natural resources should be considered as the original Anfal. The basis of this view can be found in Article 45 of the Constitutionکارآمدی قوانین یکی از دغدغه های مهم مجالس قانونگذاری است که به عنوان یک ویژگی مهم تحقق آن تاثیری مستقیم در صیانت از اراضی ملی به دنبال دارد یکی از ادعاهای قابل طرح در عدم توفیق نسبت به این امر اثبات ناکارآمدی قوانین در این حوزه می باشد پرسش این است که رویکرد نوین در قوانین بر پایه اصل محدود نمودن اختیارات اعتراض اشخاص به اجرای مقررات ملی شدن جنگلها و مراتع به عنوان مبنایی مستقل درجهت حفظ مالکیت دولت چه تفاوتی نسبت به رویکرد سنتی متضمن ایجاد فرصت های متعدد حق اعتراض در برقراری حقوق مالکانه اشخاص را دارد ؟ بنظر می رسد نگاه نوین می تواند مبنای وضع و اجرای قواعدی قرارگیرد تا در پرتو آن بتوان در کارآمدی قوانین و تحقق هدف صیانت از اراضی ملی موفق گردید مزیت این رویکرد بر این است که به منظور کارآمد شدن قوانین در این حوزه امکان اعتراض به اجرای قانون ملی شدن جنگلها و مراتع کشور استثناء و حفظ مالکیت دولت به نمایندگی ازعموم نسبت به منابع طبیعی به عنوان انفال اصل قرارگیرد بالطبع با پذیرش نگاه نو می توان قواعد را اصلاح و با اجرای انها از زمینه سلب مالکیت و مالا آثار سوء بی رویه تخریب آن اراضی جلوگیری نمود مبنای این نگرش را می توان از اصل 45 قانون اساسی کشف نمودhttps://jou.spsiran.ir/article_149848_4436ba0275f41b41256ff2a92e850ae7.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190910The jurisprudential ruling on the paternal and maternal lineage of a child resulting from unnatural conceptionحکم فقهی نسب پدری و مادری فرزند حاصل از لقاح غیر طبیعی34435918291310.30510/psi.2023.407061.4353FAسعید بابایی نوگورانیگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.Journal Article20190505In some cases, jurists consider unnatural conception to be haram; If a child is produced in these cases; The said child was born through a forbidden act, and this debate is raised as to what is the ruling of the resulting child in terms of paternal and maternal descent. A detailed examination of the permissibility or sanctity of artificial insemination and its various and numerous types and the description of the reasons for permissibility or non-permissibility are beyond the scope of the present research, and in this article only the ruling on the paternal and maternal parentage of the child resulting from artificial insemination is presented. In some cases, jurists consider unnatural conception to be haram; If a child is produced in these cases; The said child was born through a forbidden act, and this debate is raised as to what is the ruling of the resulting child in terms of paternal and maternal descent. A detailed examination of the permissibility or sanctity of artificial insemination and its various and numerous types and the description of the reasons for permissibility or non-permissibility are beyond the scope of the present research, and in this article only the ruling on the paternal and maternal parentage of the child resulting from artificial insemination is presented.فقها در برخی موارد، لقاح غیر طبیعی را حرام می شمرند؛ اگر فرزندی در این موارد تولید شود؛ فرزند مذکور از راه فعل حرام متولد شده است و این بحث مطرح می گردد که فرزند حاصل از نظر نسب پدری و مادری چه حکمی دارد.حکم نسب ولد ناشی از تلقیح مصنوعی، در این مقاله بررسی می شود. بررسی تفصیلی جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی و اقسام مختلف و متعدد آن و شرح دلایل جواز یا عدم جواز، از موضوع تحقیق حاضر خارج است و در این مقاله فقط حکم نسب پدری و مادری فرزند حاصل از راه تلقیح مصنوعی، مطرح می گردد. فقها در برخی موارد، لقاح غیر طبیعی را حرام می شمرند؛ اگر فرزندی در این موارد تولید شود؛ فرزند مذکور از راه فعل حرام متولد شده است و این بحث مطرح می گردد که فرزند حاصل از نظر نسب پدری و مادری چه حکمی دارد.حکم نسب ولد ناشی از تلقیح مصنوعی، در این مقاله بررسی می شود. بررسی تفصیلی جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی و اقسام مختلف و متعدد آن و شرح دلایل جواز یا عدم جواز، از موضوع تحقیق حاضر خارج است و در این مقاله فقط حکم نسب پدری و مادری فرزند حاصل از راه تلقیح مصنوعی، مطرح می گردد.https://jou.spsiran.ir/article_182913_d1e90cb7f59d897de06a7d17c54fb368.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190908Criteria for determining the severity of crime in Iranian lawمعیار تعیین شدت جرم در حقوق ایران36538515087110.30510/psi.2022.345387.3537FAسعید فتح پوردانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانغلامرضا سلطانفر (نویسنده مسئول)استادیار گروه حقوق، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.مهدی هوشیاراستادیار گروه حقوق، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.Journal Article20190605The main element in the field of punishment and subsequent punishment is the measurement and evaluation of the severity of the crime committed. And there is a definite correlational punishment, and the intensification of blame and reproach is not justified without increasing the severity of the crime committed. The mother of this article seeks to answer the questions: What are the criteria for determining the severity of a crime? Are these criteria basically common in different legal systems? And what are the correlations of assessing the severity of a crime? Crime (objective criterion) are two important criteria in assessing the severity of the crime committed. And these two criteria are common to all legal systems, although in some cases under the influence of factors such as history and civilization, religion, culture, beliefs and values, the degree of crime in different legal systems may vary.culture, beliefs and values, the degree of crime in different legal systems may vary.عنصر اساسی در حوزه کیفرگذاری و متعاقبا کیفر دهی سنجش و ارزیابی شدت جرم ارتکابی است .این موضوع درزمان تصویب قانون توسط مقنن وصدور حکم توسط قاضی واجد اهمیت اساسی است، بطوریکه هر چه جرم شدیدتر باشد مجازات شدیدتری خواهد داشت بنابراین میتوان گفت بین شدت جرم ارتکابی و مجازات معین شده همبستگی وجود دارد و تشدید سرزنش و تقبیح بدون افزایش در شدت جرم ارتکابی قابل توجیه نیست. مادر این مقاله در صدد پاسخ به این سوالات هستیم که معیارهای تعیین شدت جرم چیست؟ایا اساساً این معیارها در نظام های حقوقی مختلف مشترک است؟و همبستگی های ارزیابی شدت جرم چیست ؟میزان سرزنش پذیری رفتار(معیار ذهنی) و نتایج زیانبار حاصل از جرم (معیار عینی )دو معیار مهم در ارزیابی میزان شدت جرم ارتکابی است. و این دو معیار در همه نظام های حقوقی مشترک هستند هرچند در برخی موارد تحت تاثیر عواملی چون تاریخ و تمدن، مذهب، فرهنگ، باورها و ارزش ها میزان تعیین شدت جرم در نظام های حقوقی مختلف ممکن است متغیر باشد.https://jou.spsiran.ir/article_150871_444878272ba8ec2980df6a5a48586912.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190920Legal jurisprudential study of the limits of applying and abrogating options with a case study of price delay optionبررسی فقهی حقوقی حدود اعمال و اسقاط خیارات با مطالعه موردی خیار تاخیر ثمن38640213958010.30510/psi.2021.310701.2545FAامیرحسین خطیب زادهدانشجوی دکتری گروه حقوق خصوصی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانعلی علی آبادیدانشیار گروه حقوق، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمریم آقائی بجستانیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانJournal Article20190419The option of delaying the price is one of the three exclusive options of the contract of sale, during which if the customer does not pay the contract fee within three days after concluding the contract, the seller will have the right to terminate the contract based on the customer's laziness in fulfilling contractual obligations. This option is one of the options of the Shari'a that has been introduced from Islamic jurisprudence to the subject law of Iran. This option is one of the options of the Shari'a that has been introduced from the Islamic jurisprudence to the subject law of Iran. It is not seen in foreign law. In the present article, we have examined the nature of this cucumber, its religious and philosophical foundations, existential and executive effects, as well as some emerging issues around this cucumber, such as its application in electronic transactions. such as its application in electronic transactionsخیار تاخیر ثمن یکی از خیارات سه گانه انحصاری عقد بیع است که طی آن چنانچه مشتری ظرف سه روز پس از انعقاد بیع نسبت به پرداخت عوض قراردادی اقدام ننماید بایع حق خواهد داشت عقد مزبور را به استناد کاهلی مشتری در انجام تعهدات قراردادی برهم زند . این خیار از خیارات منصوصه شرعی است که از فقه اسلامی به حقوق موضوعه ایران راه یافته است . این خیار از خیارات منصوصه شرعی است که از فقه اسلامی به حقوق موضوعه ایران راه یافته است .و اگرچه نهادهای حقوقی مشابه با آن در حقوق خارجی و مقررات معاملات بین المللی وجود دارد اما نهادی عینا برابر با آن که احکام و شرایط این خیار را داشته باشد در حقوق خارجی دیده نمی شود . در مقاله حاضر به بررسی ماهیت این خیار ، مبانی شرعی و فلسفی آن ، آثار وجودی و اجرایی و نیز برخی مسائل نوظهور پیرامون این خیار نظیر اعمال آن در معاملات الکترونیکی پرداخته ایم .https://jou.spsiran.ir/article_139580_2e386cb2f57af7be7464cc2eb874a9c4.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190810The historical course of the theory of obstruction and its impact on the process of jurisprudential inferenceسیر تاریخی نظریه انسداد و تاثیر آن در فرایند استنباط فقهی40343415834810.30510/psi.2022.363355.4011FAJournal Article20190605The purpose of examining the issue of "the reason for obstruction" is whether "general suspicion" is also evidence just as "specific suspicion" is evidence or not? If general suspicion is evidence, mujtahid has a larger circle than evidence. In the contemporary era, only Ayatollah Shabiri Zanjani is a supporter of the theory of obstruction, which in fact, when he comes to the evidence of obstruction and acting on public suspicion, he acts in an open manner, which is investigated in this research. But examining evidence of obstruction is valuable from a scientific point of view and improves the mind of the researcher so that he can make inferences when faced with different evidence, although it also has brief practical benefits that we will discuss in this research. The approach of this research is to examine the works and writings of Usul scholars in different centuries and from the emergence of the science of Usul in the eyes of the Shiites until today. The serious supporters of the theory of the reason for the obstruction of the late Ibn Quba in the fourth century (Abu Jaafar Muhammad bin Abdul Rahman bin Quba Razi, known as Ibn Qaba Razi, the Imami theologian) and Mirza Qomi (Mirza Abul Qasim bin Hasan known as "Mirza Qomi"), the owner of various theoretical and jurisprudential works in It was the twelfth century.هدف از بررسی موضوع «دلیل انسداد» این مطلب است که آیا همانگونه که «ظن خاص» حجت است، «ظن عام» هم حجت است یا خیر؟ در صورتیکه ظن عام حجت باشد مجتهد از دایره بزرگتری نسبت به ادله برخوردار است. اگر چه امروزه در بین اصولیین کسی قائل به حجیت ظن مطلق نیست و به نوعی از گذشته تا به حال «انسدادی ها» خود در عمل «انفتاحی» بوده اند. که در عصر معاصر فقط حضرت آیت الله شبیری زنجانی است که طرفدار نظریه انسداد است که در واقع وقتی ایشان به ادله انسداد و عمل به ظن عام می رسد، به شکل انفتاحی عمل می کند که در این تحقیق بررسی می شود. اما بررسی ادله انسداد از جهت علمی دارای ارزش و ذهن پژوهشگر را ارتقا می بخشد تا در مواجه با ادله مختلف چگونه بتواند استنباط کند اگر چه فواید کاربردی مختصری نیز دارد که در این تحقیق بدان می پردازیم. رویکرد این تحقیق بررسی آثار و نوشتجات علمای اصولی در قرون مختلف و از پیدایش علم اصول در نزد شیعه تا به امروز است. طرفداران جدی نظریه دلیل انسداد مرحوم ابن قبه در قرن چهارم (ابوجعفر محمد بن عبدالرحمان بن قِبه رازی، معروف به اِبْنِ قِبه رازی متکلم امامی) و میرزای قمی (میرزا ابوالقاسم بن حسن معروف به «میرزای قمی») صاحب آثار مختلف اصولی و فقهی در قرن دوازدهم بوده است. و شیخ انصاری به شکل بسیار عالمانه و مفصل تحت عنوان دلیل انسداد آن را به خوبی پردازش کرده است.https://jou.spsiran.ir/article_158348_26afdb51e1112a7cafafeed0ebf400f2.pdfانجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران2676-66632220190823The position of second-degree referral in Iranian lawجایگاه احاله درجه دوم در حقوق ایران41042419100410.30510/psi.2024.444620.4415FAنصراله امین کلیبرعضو هیات علمی پیام نوریوسف جعفرزادهعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20190505very country has established laws that contain conflict resolution rules to solve private international law issues. In the field of personal affairs, sometimes the conflict resolution rule of the foreign country considers Iranian law as competent This is a matter of first-degree referral and in these cases, according to Iranian law, Iranian law must be implemented; But if it refers to the law of a third country, it is a second-degree referral, and the question arises as to which law the Iranian court should observe among the laws of Iran, the law of the foreign country and the law of the third country? Iranian jurists have adopted different views in facing this issue. In this article, after criticizing and evaluating different views in this field, based on the two articles after Article 973 of the Civil Code, a new interpretation of Iran's legal position regarding second-degree referral has been presented. The hypothesis of the authors is that the second-degree referral can be interpreted and accepted only based on the provisions of Articles 974 and 975 of the Civil Code, and Iranian jurists have not paid attention to these two articles in their interpretation.هر کشوری برای حل مسائل حقوق بین الملل خصوصی، قوانینی وضع کرده است که حاوی قواعد حل تعارض می باشند. در زمینه احوال شخصیه، گاهی قاعده حل تعارض کشور متبوع خارجی، قانون ایران را صالح به رسیدگی می داند این موضوع احاله درجه اول بوده و در این موارد طبق حقوق ایران باید قانون ایران اجرا شود؛ اما اگر به قانون کشور ثالث احاله نماید احاله درجه دوم بوده و این سوال مطرح می شود که دادگاه ایران از میان قانون ایران ، قانون کشور متبوع خارجی و قانون کشور ثالث، کدام قانون را باید رعایت نماید؟ حقوق دانان ایرانی در مواجهه با این امر دیدگاه های متفاوتی اتخاذ نموده اند. در مقاله حاضر پس از نقد و ارزیابی دیدگاهای مختلف در این زمینه، بر اساس دو ماده بعد از ماده 973 قانون مدنی، تفسیر جدیدی از موضع حقوق ایران در قبال احاله درجه دوم ارائه شده است. فرضیه نگارندگان این است که احاله درجه دوم صرفا بر اساس مفاد مواد 974 و 975 قانون مدنی قابل تفسیر و قابل قبول است و حقوق دانان ایرانی در تفسیر آن به این دو ماده توجه نکرده اند.https://jou.spsiran.ir/article_191004_418ce46e45e357cc69fe09be112f8185.pdf