نقش قومیت در رفتار خرید گردشگران اصفهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران(نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، ، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

چکیده

مدیریت اثربخش مقاصد گردشگری همچون اصفهان که سالانه میزبان میلیونها گردشگر بوده و از وجود مجتمعهای عظیم فروش و بازارهای محلی برخوردار است، مستلزم شناسایی نیازها، خواسته ها و درک جامعتر رفتار خرید گردشگران با قومیتهای مختلف میباشد. بنابراین، هدف این پژوهش، طراحی مدلی به منظور تبیین رفتار خرید گردشگران اصفهانی با استفاده از روش تحقیق کیفی و نظریه داده بنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف کاربردی تحقیق، جامعةآماری شامل مدیران و مسئولین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، خبرگان دانشگاهی هستند که حداقل از 5 سال سابقه کاری مفید و فعالیت مستمر در این بخش برخوردارند. علاوه بر این، برای حصول اطمینان از جامعیت اطلاعات جمع آوری شده، چند مصاحبه با گردشگران اصفهانی نیز انجام شد. انتخاب نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با طرح هفت سوال کلی تا تحقق اشباع نظری در مصاحبه چهاردهم ادامه یافت. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 59 مفهوم، 16 مقوله فرعی و در نهایت 8 مقوله اصلی از تلفیق و طبقه بندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، رفتار خرید گردشگر به عنوان مقوله محوری؛ ارزش منفعت جویانه گردشگر از خرید و آمیخته محصول / بازار به عنوان شرایط علی؛ عوامل فروش به عنوان شرایط زمینه ای؛ ویژگیهای فردی گردشگر و عوامل اقتصادی به عنوان شرایط مداخله گر؛ جذابسازی خرید به عنوان راهبرد و سرانجام توانمندی اقتصاد محلی به عنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شده اند.

کلیدواژه‌ها