شناخت همه جوانب، ساحات و سطوحِ مکتب عرفانی نجف، از اهمیت معرفتی و ضرورت سلوکی ممتازی برخوردار است، زیرا نزدیکترین مکتب عرفانی به عرفان در مکتب اهل بیت علیهم السلام است. مکتبی که مبانی توحیدی(توحید وجودی – شهودی) و امامت مداری و ولایت محوری(مرجعیت بینشی، گرایشی و کنشی سلوکیِ انسان کاملِ مکملِ معصوم(ع) را با مولفههای شریعت باورانه اجتهادی و عقلانیتِ شهودی، استادباوری واجتماعی بودن سیر و سلوک را نقشه راه تعریف، تبیین و تعیین شده در کتاب و سنت را مدار و معیار حرکت وجودی از خود تا خدا و سلوک تا شهود قرار داده است تا شاخصههای زیست سلوکِ توحیدی را برای سنجش کارکردهای معرفتی و معنویتی مکتب یاد شده قرار دهد. بنابراین پرسش نوشتار حاضر این است که در مکتب عرفانی نجف چه شاخصههایی برای اعتبارسنجی سلوکِ صایٔب و ارزش شناختی سلوکِ صادق مطرح است؟ در نهایت برونداد و خروجی مقاله حاضر دست یابی به شاخصههای نظری(امکان نیل به ولایت الهیه، طریق معرفت نفس شهودی، اجتهاد گرایی و عبودیت حبی) و شاخصههای سلوکی( شریعت گرایی، ولایت محوری، عقلانیت مداری، استادمحوری، اجتماعی بودن زیست عارفانه) در مکتبِ اخلاقی عرفانی نجف میباشد که براساس شواهدی از آیات، احادیث و سبکِ سلوکی عارفان مکتب نجف بیان و تبیین شد.
امین زاده, سیده مرضیه, & رودگر, محمد جواد. (1400). عرفان اجتماعی و عمومی سازی عرفان در اندیشه و آثار امام خمینی (ره). ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 4(4), 1554-1576. doi: 10.30510/psi.2022.375999.4169
MLA
سیده مرضیه امین زاده; محمد جواد رودگر. "عرفان اجتماعی و عمومی سازی عرفان در اندیشه و آثار امام خمینی (ره)". ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 4, 4, 1400, 1554-1576. doi: 10.30510/psi.2022.375999.4169
HARVARD
امین زاده, سیده مرضیه, رودگر, محمد جواد. (1400). 'عرفان اجتماعی و عمومی سازی عرفان در اندیشه و آثار امام خمینی (ره)', ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 4(4), pp. 1554-1576. doi: 10.30510/psi.2022.375999.4169
VANCOUVER
امین زاده, سیده مرضیه, رودگر, محمد جواد. عرفان اجتماعی و عمومی سازی عرفان در اندیشه و آثار امام خمینی (ره). ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 1400; 4(4): 1554-1576. doi: 10.30510/psi.2022.375999.4169