@article { author = {kazemee, somayeh and Sepehri, Qobad and lebadee, zahra}, title = {Providing an educational space design model based on the constructivist approach}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {519-536}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.292556.1898}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the factors affecting the design of educational space based on the constructivist approach. The research method is mixed (qualitative-quantitative). In order to conduct this research, in addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify indicators related to the design of educational space based on the constructivist approach of the identified dimensions. The statistical population in this study was all experts in the field of educational management and educational technology, research in education and educational psychology, which was done after conducting 11 theoretical saturation interviews. Validity was obtained through 4 experts and by two colleagues and reliability of the Copa formula (0.68). As a result of 2 dimensions, 46 indicators were identified. To present the researcher-made questionnaire model, it was distributed among 382 junior high school students and finally all the indicators were approved using structural equation technique. The educational dimension with a coefficient of 0.648 has the most impact and importance in the model and the non-educational dimension with a coefficient. 0.448 has less impact. Finally, the model was validated and approved.}, keywords = {educational atmosphere,constructivist approach,Junior High School Students}, title_fa = {ارائه الگوی طراحی فضای آموزشی مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر طراحی فضای آموزشی مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی است. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی شاخص های مربوط به طراحی فضای آموزشی مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی ابعاد شناسایی شده، استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و تکنولوژی آموزش، تحقیقات در آموزش و روانشناسی تربیتی بودند که بعد از انجام مصاحبه 11 اشباع نظری صورت گرفت. روایی از طریق 4 خبره و توسط دو همکار و پایایی از فرمول کوپای (68/0) بدست آمد. در نتیجه 2 بعد، 46 شاخص شناسایی شد. برای ارائه مدل پرسشنامه محقق ساخته بین 382 نفر از دانش آموزان دوره اول متوسطه توزیع و در نهایت با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری تمام شاخص ها تایید شدند و بُعد آموزشی با ضریب 0.648 بیشترین تاثیرگذاری و اهمیت را در مدل دارد و بُعد غیر آموزشی با ضریب 0.448 تاثیرکمتری را دارد. در نهایت الگو مورد اعتباریابی قرار گرفت و تایید شد.}, keywords_fa = {فضای آموزشی,رویکرد ساختن گرایی,دانش آموزان دوره اول متوسطه}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157036.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157036_51c21178bef2222891f92992c446d54e.pdf} }