@article { author = {Moradi, Alireza}, title = {Identity Problematics of the Left Student Movement in the 2000s in Relation to the Women's Movement and the Labor Movement An approach based on resource mobilization theory}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {11}, pages = {1446-1466}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.240691.1223}, abstract = {In the 2000s, a leftist movement emerged in Iran's universities that sought to link its demands to other social forces especially the women's movement and the labor movement. How this connection is established is one of the unknown aspects of this movement. The main question was what was the position of women and workers in such a movement? Therefore, the purpose of this study was to identify the students' approach to the women's movement and the labor movement. This research was conducted with a qualitative approach and students' opinions were collected using key informant interviewingThe results showed that these students paid more attention to gender inequality than previous left-wing activists, which was due to the pervasiveness and somewhat radicalization of women's demands. The results also proved that laborers were important to students for ideological reasons as well as activism. The students were in contact with the workers through various means such as collecting financial aid, appreciating labor activists, holding lectures, gathering and exhibiting photos and books, publishing magazines, and so on.}, keywords = {“Left Movement”,“Student movement”,"women's movement",“Labour movement”,“Resource mobilization”}, title_fa = {پروبلماتیک هویتی جنبش چپِ دانشجویی دهه1380 در ارتباط با جنبش زنان و جنبش کارگری رویکردی با تکیه بر نظریه بسیج منابع}, abstract_fa = {در دهه 1380، جنبشی چپگرایانه در دانشگاه‌های کشور شکل گرفت که تلاش کرد برای بیان خواسته های خود با سایر نیروهای اجتماعی مرتبط شود. مساله تحقیق حاضر، ناشناخته بودن نحوه برقراری چنین ارتباطی بود. سئوال اصلی این بود که زنان و کارگران در این حرکت دانشجویی چه جایگاهی داشتند؟ از این رو، هدف بررسی حاضر، شناخت رویکرد دانشجویان به جنبش زنان و جنبش کارگری بود. این تحقیق با رویکردی کیفی انجام و نظرات دانشجویان با استفاده از روش مصاحبه با «افراد مطلع مهم» گردآوری و از طریق مقوله بندی مواضع مورد تحلیل واقع شد. نتایج نشان داد که این دانشجویان در مقایسه با فعالان پیشین چپ به نابرابریهای زن و مرد توجه بیشتری داشتند که ناشی از فراگیر شدن و (در مواردی) رادیکال شدن مطالبات زنان بود. همچنین نتایج نشان داد که کارگران به دلایل ایده ئولوژیک و نیز قابلیتهای کنشگری برای دانشجویان اهمیت داشتند. دانشجویان از طرق مختلفی چون جمع‌آوری کمک‌های مالی، تقدیر از فعالان کارگری، برگزاری سخنرانی، تجمع و نمایشگاه عکس و کتاب، چاپ نشریات، و...با کارگران در ارتباط بودند.}, keywords_fa = {«جنبش چپ»,«جنبش دانشجویی»,«جنبش زنان»,«جنبش کارگری»,«بسیج منابع»}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157166.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157166_bdad2246fd9cf79da00e66cd8126ca57.pdf} }