@article { author = {jamaloo, yasineh and sarmadi, mohammad reza and Faghihi, Ali Reza and nateghi, faezeh}, title = {Assessing the efficiency of teachers in Qom city based on the model of an efficient teacher observing the document of fundamental change and the strategic plan of Farhangian University}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {203-216}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.329119.3094}, abstract = {The main purpose of this study was to determine the efficiency of teachers in Qom based on the model of efficient teachers corresponding to the document of fundamental change in education and the strategic plan of Farhangian University. The research method was applied in terms of purpose and quantitative in terms of implementation method. The statistical population of the study was teachers of different primary and secondary education in Qom, in which 380 people were selected as a sample by cluster random sampling method. Et al., 1399) that the validity and reliability of the questionnaire have been examined and confirmed. For data analysis, one-group t-test and Friedman test in SPSS software were used. Findings indicate that, in general, the efficiency of teachers in Qom is in good condition in terms of the three dimensions of efficient teachers, namely, belief and attitude, ability and competence and performance and behavior. But the status of teachers in 22 components out of 80 The efficient teacher component is not in a good condition and needs more attention}, keywords = {Efficient teacher model,teachers of Qom city,document of fundamental change,strategic plan of Farhangian University,belief and attitude,ability and competence,performance and behavior}, title_fa = {بررسی وضعیت کارآمدی معلمان شهرقم براساس الگوی معلم کارآمدمتناظربه سند تحول بنیادین وبرنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کارآمدی معلمان شهر قم بر اساس الگوی معلم کارآمد متناظر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان بوده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا،کمی، از نوع روش پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش معلمان دوره های مختلف تحصیلی ابتدایی و متوسطه شهر قم بوده که تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند.ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بر گرفته از الگوی معلم کارآمد از پژوهش(جمالو و دیگران،1399) بوده است که روایی و اعتبار پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری t تک گروهی و آزمون فریدمن در محیط نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش بیانگر این است که ،بطورکلی وضعیت کارآمدی معلمان شهر قم از نظر ابعاد سه گانه معلم کارآمد ،یعنی،باور و نگرش،توانایی و شایستگی و عملکرد و رفتار، در وضعیت مطلوبی قرار دارد.اما وضعیت معلمان در 22 مولفه از 80 مولفه معلم کارآمد ، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نیاز به توجه بیشتر دارد}, keywords_fa = {الگوی معلم کارآمد,معلمان شهر قم,سند تحول بنیادین,برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان,باور و نگرش,توانایی و شایستگی,عملکرد و رفتار}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157579.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157579_d75b2470b1949cf9fa3fa1f4b20ba8d6.pdf} }