@article { author = {Fakuri, فکوری and frotan, mohsen and hosain, saimi and biani, Aliasqar}, title = {Recognizing the effect of internal and external arousal on strengthening reading skills}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {218-238}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.311673.2522}, abstract = {Background and Aim: Reading is an active process that increases children's knowledge capacity and shapes their ideas and thinking and gives them meaning. It is a mental activity in which the physical, psychological, and biological characteristics of individuals are at work. The aim of this study was to identify the effect of internal and external arousal on the development of reading skills in elementary school students.Research Method: The present study was conducted with a qualitative methodological approach and the research method was content analysis. Information was collected using in-depth interviews. Participants were 33 primary school teachers in Golestan. Sampling was performed by purposive method and continued until data saturation. Data analysis was performed simultaneously with data collection with thematic analysis approach.Results: Data analysis led to the extraction of thirteen main topics, sixteen sub-topics and twenty-two sub-topics in two main categories as internal and external arousal. Intrinsic motivation includes topics of interest, spontaneity and choice, reading ideas, motivations, needs and goals, expectations, emotions, usability, Conclusion: The results show that although the improvement of reading skills depends on the internal and personality characteristics of individuals, but among them, some external factors are also effective. Therefore, in the continuum of improving reading skills, the individual is in one position and factors such as family, educational system, libraries, etc. are on the other side, and the coordination and joint efforts of all of them improve reading skills}, keywords = {internal and external arousal,reading skills development,Students,Elementary School}, title_fa = {شناخت اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر تقویت مهارت خواندن}, abstract_fa = {زمینه و هدف: خواندن فرایندی فعال است که ظرفیت دانش کودکان را افزایش میدهد وعقاید و تفکر آنها را شکل داده و به آنها معنا میدهد. این جریان یک فعالیت ذهنی است که در آن ویژگی های فیزیکی، روانشناسی و بیولوژیکی افراد در حال فعالیت هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر ارتقاء مهارت های خواندن در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام گرفتروش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد روش شناختی کیفی انجام گردید و روش پژوهش، تحلیل محتواسـت. اطلاعات بـا اسـتفاده از مصاحبه عمیق جمع آوری شده است. شرکتکنندگان 33نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر گلستان بودند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تحلیل اطلاعات همزمان با جمع آوری داده ها با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت.یافته ها: تحلیل دادهها منجر به استخراج سیزده موضوع اصلی، شانزده زیرموضوع و بیست و دو موضوع فرعی در 2مقوله اصـلی بـا عنـوان انگیختگی درونی و بیرونی شد. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد ارتقای مهارت خواندن اگرچه بستگی به خصوصیات درونی و شخصیتی افـراد دارد، امـا در ایـن میان عوامل بیرونی چندی نیز اثرگذارند. لذا در پیوستار ارتقای مهارت خواندن ، فرد در یـک سـمت و عـواملی نظیـر خـانواده، نظـام آموزشی، کتابخانه‌ها و نظایر آن در سمت دیگر قرار دارند که هماهنگی و تلاش مشترک همه آنها ارتقا دهنده ی مهارت خواندن است.}, keywords_fa = {انگیختگی درونی و بیرونی,ارتقای مهارت خواندن,دانش آموزان,دوره ی ابتدایی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157595.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157595_f343d5335c63f929b4c5e9cb5bd51785.pdf} }