@article { author = {Safarzadeh Parapari, mohammad hassan and Gharebigloo, Hossein and Niki Esfahlan, Hakime and iranzadeh, soleiman and emari, hossein}, title = {Presenting an Effective Advertising Model in Political Marketing for the Success of Candidates in the Electoral Activities of the Islamic Consultative Assembly (Case Study: East Azarbaijan Province)}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {469-497}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.362641.3992}, abstract = {Elections are one of the basic issues in countries whose political system is based on the way elections are held. Candidates use election tools to succeed in election campaigns. One of these tools is advertising. the source of the statistics of these strategies is exploratory interviews. The statistical population in the qualitative section was a university professor, an adviser to a member of parliament, a current and former member of parliament, which is 19 people. In the quantitative section, there were 324 experts in the field of political science.Then the qualitative data analysis has been done. According to the obtained results, the obtained model is divided into eight dimensions of advertising tools, advertising roadmap, image of the candidate, message effectiveness, advertising feedback, voters' political personality, conditions of the electoral field and understanding. Voter behavior was classified. these factors were set in a questionnaire format and to calculate its validity, the desired measure was given to 8 experts and its validity was tested. considering the opinions of the experts, the final questionnaire was distributed to the experts and the information obtained from it was used to examine the research questions. Statistical analysis showed that the obtained model has a good fit}, keywords = {advertising,Political advertising,political marketing,Parliamentary Elections,mixed method approach}, title_fa = {طراحی مدل تبلیغاتی موثر در بازاریابی سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی(مطالعه موردی:استان آذربایجان شرقی)}, abstract_fa = {انتخابات یکی از موضوعات اساسی در کشورهایی است که نظام سیاسی آن برپایه شیوه برگزاری انتخابات بنا شده است.کاندیداها برای موفقیت در مبارزات انتخاباتی از ابزارها و تکنیکهای انتخاباتی بهره می گیرند.یکی از این ابزارها تبلیغات است .تحقیق فوق ترکیبی است. ماخذ احصاء این راهبردها مصاحبه های اکتشافی است.جامعه آماری در بخش کیفی استاد دانشگاه، مشاور نماینده مجلس، نماینده فعلی و پیشین مجلس بود که 19 نفر می باشد.دربخش کمی، 324 نفر از خبرگان در زمینه علوم سیاسی بود. آنگاه تحلیل داده‌های کیفی انجام شده است .باتوجه به نتایج بدست آمده، مدل بدست آمده در هشت بعد ابزار تبلیغات، نقشه راه تبلیغات، تصویر سازی از کاندیدا، اثربخشی پیام ها، بازخورد تبلیغات، شخصیت شناسی سیاسی رای دهندگان، شرایط حوزه انتخاباتی و درک رفتار رای دهندگان طبقه بندی شد. سپس این عوامل در قالب پرسش‌نامه‌ای تنظیم شد و برای محاسبه میزان اعتبار آن، سنجه مورد نظر در اختیار 8 تن از خبرگان قرار گرفت و روایی آن مورد آزمون قرار گرفت. پس از در نظر گرفتن نظرات خبرگان، پرسش‌نامه نهایی در کارشناسان امر توزیع گردید و اطلاعات حاصل از آن برای بررسی سوالات پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل‌های آماری، نشان داد که مدل بدست آمده از برازش مناسبی برخوردار است}, keywords_fa = {تبلیغات,تبلیغات سیاسی,بازاریابی سیاسی,انتخابات مجلس,رویکرد ترکیبی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157827.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157827_89fb727cac882537289b6335d507d2ac.pdf} }