@article { author = {rabiei, morteza and Malek afzali ardakani, Mohsen and Taheri, Mohsen}, title = {The place of the principle of equality and non-discrimination in the Iranian legal system}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {758-775}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.344997.3523}, abstract = {The principle of equality and non-discrimination in Iranian administrative law means that individuals are not equal in equal conditions in enjoying social, economic, political and cultural rights. Such as no tax exemption, no special court, no discrimination in obtaining jobs and positions and employment affairs, etc. The principle of equality requires that citizens and individuals of society enjoy the benefits of the principle of equality and non-discrimination such as equality in public and administrative services گردند. But in the Iranian administrative system, this principle has been excluded and violated more than other areas. In contrast to other inalienable legal principles such as the rule of law, the principle of fair trial, the principle of meritocracy and the principle of accountability and contrary to law, respect for legitimate freedoms and protection of civil rights, the Charter of Presidential Citizenship and ....Some of the laws or approaches that prevent citizens from being equal in many public positions, including presidential, judicial, and military positions, can be mentioned. However, in some discriminations, it can be justified under the heading of positive discrimination (valid) and there is no escape from them. The principle of irrationality in administrative law, which is influenced by irrational decisions and outside the rules of the authorities of administrative law, and is considered as a violation of the principle of equality and prohibition of discrimination in administrative law.}, keywords = {principle of equality,Non-Discrimination,administrative law,Rule of law,Court of administrative justice,public law}, title_fa = {جایگاه اصل برابری و منع تبعیض در نظام حقوق اداری ایران}, abstract_fa = {اصل برابری و منع تبعیض در حقوق اداری ایران، بدین معنی است که افراد در شرایط مساوی در برخورداری از حقوق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی باهم تفاوتی نداشته باشند. مانند عدم معافیت مالیاتی، عدم تشکیل دادگاه اختصاصی ویژه، عدم تبعیض در احراز مشاغل و مناصب و امور استخدامی و ... اصل برابری مستلزم این است که شهروندان و افراد جامعه از مزایای اصل برابری و منع تبعیض مانند برابری در خدمات عمومی و اداری بهره‌مند گردند. اما در نظام اداری ایران این اصل بیشتر از سایر حوزه‌ها مورد استثنا و نقض قرارگرفته است. ضمن اینکه در تعارض با سایر اصول مسلم حقوقی ازجمله اصل حاکمیت قانون، اصل دادرسی منصفانه، اصل شایسته گزینی و اصل پاسخگویی و مغایر با قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، منشور حقوق شهروندی ریاست جمهوری و ... می‌باشد. پاره‌ای از قوانین یا رویکردها مانع از حضور برابر شهروندان به‌طور مساوی در بسیاری از مناصب عمومی ازجمله مناصب ریاست جمهوری، خبرگان و مشاغل قضایی و مناصب نظامی می‌توان اشاره کرد. اگرچه در برخی از تبعیضات تحت عنوان تبعیض مثبت (روا) قابل توجیه می‌باشد و از آنها گریزی نیست. اصل غیر عقلایی بودن در حقوق اداری که متأثر از تصمیمات غیر عقلایی و خارج از ضوابط مقامات حقوق اداری است و به‌عنوان موارد نقض اصل برابری و منع تبعیض در حقوق اداری محسوب می‌گردد. بطوری که استفاده غیرمنطقی و بعضاً خلاف قانون از صلاحیت تشخیصی و اختیاری در اداره امور سازمانی توسط مقامات و مسئولان اداری که منجر به اتخاذ تصمیمات و اقدامات سلیقه‌ای می‌شود.}, keywords_fa = {اصل برابری,منع تبعیض,حقوق اداری,حاکمیت قانون,دیوان عدالت اداری,حقوق عمومی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_157883.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_157883_4451e11a54f245122733c3dce637fe2d.pdf} }