@article { author = {Ahmadian, Saeed and Nourbakhsh, Seyed Kamran and Bazaee, Ghasemali and Heydari, Seyed Abbas}, title = {Presenting a conceptual model of factors affecting consumers’ perception of product safety (Case study: Home appliances consumers in Mashhad)}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {1556-1577}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.306406.2362}, abstract = {This study aimed to design a conceptual model of factors affecting consumer safety perception using interpretive structural modeling according to experts and then model approval by home appliance consumers in Mashhad. Methodology: The research is descriptive-analytical with a mixed-method approach. The qualitative statistical population includes 20 academic experts and exclusive representatives of repair and warranty of home products, and the quantitative statistical population includes 384 consumers of home appliances. Due to the lack of relevant research background, a combined method was employed; in the cognitive phase, content analysis; in the design phase, interpretive structural modeling technique and structural equations using partial minimum squares were employed in the evaluation phase. Finally, the current status of the enumerated factors from a small statistical population using the t-test of a sample is examined. Findings: The fit indicators confirmed the fit of the theoretical model with the data. The model of perception of safety for home appliance consumers is accepted with 95% reliability. Result: Product-related factors, customer knowledge and awareness, demographic characteristics, advertising and marketing, sociocultural factors, instructions and labels, seller-related factors, and customer orientation and training affect consumer perception of product safety.}, keywords = {Product safety,consumer perception of safety,Consumer Perception,Safety of Home appliance  }, title_fa = {ارائه مدل مفهومی عوامل موثر بر ادراک مصرف کننده با رویکرد ایمنی محصول (مطالعه موردی مصرف کنندگان لوازم خانگی در مشهد)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی عوامل موثر بر ادراک از ایمنی مصرف کنندگان با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری طبق نظر خبرگان وسپس تایید مدل توسط مصرف کنندگان لوازم خانگی در مشهد اجرا گردیده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی با رویکردی ترکیبی است.جامعه آماری کیفی شامل 20 نفرخبرگان دانشگاهی‌و نمایندگان انحصاری تعمیر و گارانتی محصولات خانگی، جامعه آماری کمی شامل 384 نفر مصرف کنندگان لوازم خانگی است. به دلیل عدم وجود پیشینه تحقیق مرتبط از‌‌‌‌ روش ترکیبی استفاده گردید.درفازشناخت،روش‌کیفی‌تحلیل محتوا،جهت طراحی،از‌روش‌مدل‌سازی‌ساختاری‌تفسیری‌و‌ جهت ‌سنجش‌مدل، روش‌ معادلات ساختاری‌مبتنی‌بررویکرد‌حداقل‌مربعات-جزیی‌استفاده شد. درنهایت وضعیت موجود عوامل احصاء شده از یک جامعه آماری کمی با استفاده از آزمون tی یک نمونه بررسی می‌گردد. یافته ها: شاخص‌های برازش،برازش مدل نظری با داده ها را تایید کردند. با اطمینان 95 درصد برازندگی مدل ادراک از ایمنی استفاده کنندگان لوازم خانگی‌در مشهد پذیرفته می‌شود. نتایج: جهت دهی مشتری و آموزش، عوامل مرتبط با فروشندگان، دستور العمل و لیبل، عوامل فرهنگی و اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی، ویژگی جمعیت شناختی، دانش و آگاهی مشتری، عوامل مرتبط با محصول برادراک مصرف کنندگان از ایمنی محصول تاثیر دارد.}, keywords_fa = {ایمنی محصول,ادراک مصرف کننده از ایمنی,ادراک مصرف کننده,ایمنی لوازم خانگی}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_158256.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_158256_dff765da2251b80937a4a93c47a992c9.pdf} }