@article { author = {dalki, toraj and janipoor, ali}, title = {The relationship between the Article 90 Commission and judicial independence}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {1786-1797}, year = {2023}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.290902.1839}, abstract = {Principle 90 can be considered as the most explicit legal principle in explaining the oversight position of the Islamic Consultative Assembly over other powers. Although the representatives of the nation in the House of Nation have various tools to carry out their oversight function, the exercise of the function entrusted to the parliament in principle ninety required a special mechanism that the parliament used to perform this serious task; a commission called the ninety principle commission It was the constitution whose main activity was focused on the implementation of this principle. Judiciary officials, citing the principle of independence of powers (Article 57 of the Constitution) and re-emphasizing the independence of the judiciary in Article 156, asked the Commission to explain the principle to the judge and The cause of judicial decisions is prohibited. But the reality of the constitution is that the opinion and interpretation of the commission is the oversight of the work of the judge by the parliament. They believe that the parliament is the manifestation of the will of the nation, and that this oversight is undoubtedly the most disinterested and purest kind of oversight, and not only does it not contradict the independence of the judge, but the judiciary can benefit from it and be proud of Modify their structure.}, keywords = {Article 90 of the Constitution,Article 90 Commission,Judicial Independence,Separation of Powers,Parliament}, title_fa = {رابطه کمیسیون اصل نود قانون اساسی با استقلال قضایی}, abstract_fa = {اصل نودم را شاید بتوان صریح ترین اصل قانونی در تبیین جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی نسبت به سایر قوا دانست. اگرچه نمایندگان ملت در خانه ملت ابزارهای گوناگونی برای اعمال وظیفه نظارتی خود در اختیار دارند اما اعمال وظیفه ای که در اصل نود به مجلس سپرده شده، سازوکاری ویژه می طلبید که مجلس برای انجام این وظیفه خطیر به کار بست ؛کمیسیونی به نام کمیسیون اصل نود قانون اساسی بود که فعالیت عمده آن بر اجرای این اصل متمرکز است.مسئولین قوه قضائیه با استناد به اصل استقلال قوا (اصل 57 قانون اساسی) و تأکید مجدد بر استقلال قوه قضائیه در اصل 156، کمیسیون اصل نود را از توضیح خواستن از قاضی و علت تصمیمات قضایی منع کرده اند. اما واقعیت قانون اساسی این است که نظر و تفسیر کمیسیون، نظارت بر کار قاضی به وسیله مجلس می باشد. آنان عقیده دارند مجلس مظهر اراده ملت می باشد و این نظارت بی شک بی غرضانه ترین و پاک ترین نوع نظارت است و نه تنها منافات با استقلال کار قاضی ندارد بلکه قوه قضائیه می تواند برای حقانیت خود از آن سود برده و به آن ببالد و به اصلاح ساختار خود بپردازند. این تعارض عقیده، نگارنده را بر آن داشت با بررسی اصول و قواعد حاکم بر آنها ومداقه در نظر موافقان و مخالفان بی غرضانه، استقلال دستگاه قضا را در برابر کمیسیون اصل نود و نظر قوه قضائیه به ورود کمیسیون اصل نود به ماهیت پرونده های قضایی و تحقیق از مقامات را بررسی نماید.}, keywords_fa = {اصل نود قانون اساسی,کمیسیون اصل نود,استقلال قضایی,تفکیک قوا,مجلس}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_158289.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_158289_aa75809d35461772cba695ef196ef7cb.pdf} }