@article { author = {Haji Ahmadi, Ali and Zolfagharzade Kermani, Mohammad Mehdi and Esmaeili Givi, Mohammadreza and Khashei Varnamkhasti, Vahid}, title = {Identifying and analyzing the interaction of effective drivers in future entertainment scenarios on radio and television}, journal = {Political Sociology of Iran}, volume = {5}, number = {12}, pages = {2757-2776}, year = {2022}, publisher = {Iranian Polical Sociology Journal}, issn = {2676-6663}, eissn = {2676-6671}, doi = {10.30510/psi.2022.310699.2473}, abstract = {The emergence and expansion of the media, especially new media such as social media, the Internet and the like, has had a profound effect on the television and radio media and has separated many audiences from television. The aim of the present study is to analyze the structural impulses influencing future entertainment scenarios on radio and television. Therefore, in the first step, the theoretical foundations and reports of various consulting firms around the world and Iran were examined and the factors and drivers affecting the future of entertainment were identified in the radio and television media. Then, through a survey of experts, the factors were finalized and with the approach of futures research and Mikmak software, a model was designed and the interaction of the future drivers of entertainment in radio and television was investigated. A total of 11 drivers were identified in this study that the drivers of technology development and digital space, economic factors and lifestyle have the greatest impact on the future of entertainment in the radio and television media.}, keywords = {Futures Studies,Driver‌,entertainment in media,Cross-Impact Analysis}, title_fa = {شناسایی و تحلیل تاثیر متقابل پیشران‌های موثر در سناریوهای آینده سرگرمی در صدا و سیما}, abstract_fa = {ظهور و گسترش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نوین اعم از رسانه‌های اجتماعی، اینترنت و مانند آن، رسانه‌های تلویزیون و رادیو را تحت تاثیر اساسی قرار داده است و مخاطبان زیادی را از تلویزیون جدا کرده‌اند. هدف مطالعه حاضر تحلیل ساختاری پیشران‌های موثر در سناریوهای آینده سرگرمی در صدا و سیما است. لذا در گام نخست مبانی نظری و گزارش‌های موسسات مشاوره‌ای مختلف در سطح جهان و ایران مورد بررسی قرار گرفت و عوامل و پیشران‌های موثر بر آینده سرگرمی در رسانه صدا و سیما شناسایی گردید. سپس از طریق نظرسنجی از خبرگان، عوامل نهایی شده و با رویکرد آینده پژوهی و نرم‌افزار میک‌مک، اقدام به طراحی الگو و بررسی تاثیر متقابل پیشران‌های آینده سرگرمی در صدا و سیما گردید. به طور کل 11 پیشران در این مطالعه شناسایی گردید که پیشران‌های توسعه فناوری‌ها و فضای دیجیتال، عوامل اقتصادی و سبک زندگی بیشترین تاثیر را در آینده سرگرمی در رسانه صدا و سیما داشته است}, keywords_fa = {آینده پژوهی,پیشران,سرگرمی در رسانه,تحلیل تاثیر متقابل}, url = {https://jou.spsiran.ir/article_158372.html}, eprint = {https://jou.spsiran.ir/article_158372_23f3e6c20970940a97961366a1926add.pdf} }