TY - JOUR ID - 157317 TI - اثبات فقه در ایجاد حکومت اسلامی JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - علیخانی, رسول AU - فلاح, اکبر AU - خیراللهی, محمد علی AD - دانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران AD - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران AD - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 11 SP - 4191 EP - 4201 KW - نصب حاکم KW - گونه های مشروعیت KW - حکومت اسلامی KW - فقه DO - 10.30510/psi.2022.305525.2328 N2 - طبق ادبیات فقهی حق حاکمیت تنها از آن خدا و رسول و معصومین(ع) می باشد؛که درعصر غیبت بواسطه فقهاء استمرار می یابد و این جایگاه واثبات حکومت در فقه، برخاسته از یک نیاز اجتماعی در قبال عملکرد فقه درحوزه حکومت داری است؛ این نوع حکومت، حکومت عدل است؛که باعث تقویت شدن احکام اسلامی وبرتری حق ودرنهایت باعث تحقق یافتن عدالت درجامعه خواهد شد. دراندیشه های سیاسی غربی ربوبیت تشریعی خداوند انکار می شود و منشأ مشروعیت حکومت ها قراردادهای اجتماعی تعیین است. در این نوع دیدگاه ها،حکومت، امری عرفی است که دین و شریعت حق دخالت در آن را نداشته و خود را ازساحت های سیاسی کنار می کشد. علوم سیاسی هم بر اساس مبنای فوق شکل گرفته است و گزاره های حاکم بر آن هم از این مبنا تبعیت می نماید. اما در اندیشه سیاسی فقهی،ربوبیت تشریعی الهی شامل همه شؤون اجتماعی جوامع از جمله حاکمیت می شود. بنابراین لازم است گزاره ها و مسائل سیاسی بنا بر مبنای نصب الهی تطبیق گردد. UR - https://jou.spsiran.ir/article_157317.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_157317_d371230a8b46b06d103e0953162ea91a.pdf ER -