TY - JOUR ID - 157802 TI - الگوهای ارتباطی نخبگان سیاسی در استفاده از شبکه‏‌های اجتماعی برای هدایت افکار عمومی JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - حافظ نژاد, یحیی AU - ودیعه, ساسان AU - علی محسنی, رضا AD - دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی تهران مرکز AD - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز AD - دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 12 SP - 342 EP - 364 KW - الگوهای ارتباطی KW - نخبگان سیاسی KW - شبکه‌های اجتماعی KW - افکار عمومی DO - 10.30510/psi.2022.288280.1764 N2 - نخبگان سیاسی برای همراه کردن افکار عمومی با عقاید خود، الگوهای ارتباطی خاصی دارند که یکی از آن‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی استفاده از شبکه اجتماعی توسط نخبگان سیاسی برای هدایت افکار عمومی انجام گردیده است، بر اساس نظریه پردازی‌های انجام شده میتوان بیان نمود که الگوهای ارتباطی نخبگان سیاسی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای هدایت افکار عمومی، شامل «توان تعاملی، توان اقناعی، توان همدردی و همفکری، توان همسانی کاربران و توان همگرایی کاربران» می‌شود. که در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. لذا مطالعه حاضر ازلحاظ روش توصیفی– اکتشافی است و جامعه آماری در این تحقیق 45 نفر از نامزدهای انتخاباتی استان ایلام است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه شبکه اجتماعی است. پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و چک لیست نتایج با استفاده از نرم افزار Lisrell و spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که بین توان تعاملی، توان اقناعی، توان همدردی و همفکری شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آن‌ها برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی رابطه معنی‌دار وجود دارد. UR - https://jou.spsiran.ir/article_157802.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_157802_401f875106967d9a2b7df4eb4e50ffcb.pdf ER -