TY - JOUR ID - 158372 TI - شناسایی و تحلیل تاثیر متقابل پیشران‌های موثر در سناریوهای آینده سرگرمی در صدا و سیما JO - ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران JA - PSI LA - fa SN - 2676-6663 AU - حاجی احمدی, علی AU - ذوالفقارزاده کرمانی, محمد مهدی AU - اسمعیلی گیوی, محمد رضا AU - خاشعی ورنامخواستی, وحید AD - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - داﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻰ، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺣﺴﺎﺑﺪارى، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 5 IS - 12 SP - 2757 EP - 2776 KW - آینده پژوهی KW - پیشران KW - سرگرمی در رسانه KW - تحلیل تاثیر متقابل DO - 10.30510/psi.2022.310699.2473 N2 - ظهور و گسترش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نوین اعم از رسانه‌های اجتماعی، اینترنت و مانند آن، رسانه‌های تلویزیون و رادیو را تحت تاثیر اساسی قرار داده است و مخاطبان زیادی را از تلویزیون جدا کرده‌اند. هدف مطالعه حاضر تحلیل ساختاری پیشران‌های موثر در سناریوهای آینده سرگرمی در صدا و سیما است. لذا در گام نخست مبانی نظری و گزارش‌های موسسات مشاوره‌ای مختلف در سطح جهان و ایران مورد بررسی قرار گرفت و عوامل و پیشران‌های موثر بر آینده سرگرمی در رسانه صدا و سیما شناسایی گردید. سپس از طریق نظرسنجی از خبرگان، عوامل نهایی شده و با رویکرد آینده پژوهی و نرم‌افزار میک‌مک، اقدام به طراحی الگو و بررسی تاثیر متقابل پیشران‌های آینده سرگرمی در صدا و سیما گردید. به طور کل 11 پیشران در این مطالعه شناسایی گردید که پیشران‌های توسعه فناوری‌ها و فضای دیجیتال، عوامل اقتصادی و سبک زندگی بیشترین تاثیر را در آینده سرگرمی در رسانه صدا و سیما داشته است UR - https://jou.spsiran.ir/article_158372.html L1 - https://jou.spsiran.ir/article_158372_23f3e6c20970940a97961366a1926add.pdf ER -