مسئله جبران خسارات ناشی از اعمال دولت، محل نزاع اندیشه های مختلف برای حدود یک قرن و نیم اخیر بوده است. در این میانه از آنجا که دستگاه اجرایی دولت بیش از سایر قوای آن با شهروندان اصطکاک دارد، مسئولیت مدنی این بخش بیش از سایر قسمتها مورد پرسش قرار گرفته است. نظام های حقوقی مختلف، تحت تاثیر نظام های فکری پشتیبان آنها، به این سوال پاسخ های متنوع، گاه مشابه و گاه مختلف، داده اند. از جمله ی این نظام، نظام حقوقی کامن لا است که در تاریخی پر فراز و نشیب، از نفی مطلق مسئولیت مدنی دولت تا پذیرش مطلق مسئولیت مطلق در دستگاه های اجرایی، تجربه ی گران سنگ و شایسته مطالعه ای را کسب نموده است. در این مقاله با روش تفسیری-کیفی بررسی تاریخی حدود هفتصد ساله ی تحول اندیشه های مسئولیت مدنی دولت، روند پذیرش گام به گام این مسئولیت برای قوای مختلف دولتی و بطور خاص قوه اجرایی و دستگاه های آن مورد بررسی قرار میگیرد و در پایان ملاحظات و محدودیت های رویکرد مسئولیت مدار نیز مورد توجه خواهد بود
جعفری هرفته, ایمان, جعفری, محمد حسین, & برزگر, عبدالرضا. (1401). تحولات مسئولیت مدنی دستگاه های اجرایی در حقوق کامن لا. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(3), 813-834. doi: 10.30510/psi.2022.296779.2037
MLA
ایمان جعفری هرفته; محمد حسین جعفری; عبدالرضا برزگر. "تحولات مسئولیت مدنی دستگاه های اجرایی در حقوق کامن لا". ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5, 3, 1401, 813-834. doi: 10.30510/psi.2022.296779.2037
HARVARD
جعفری هرفته, ایمان, جعفری, محمد حسین, برزگر, عبدالرضا. (1401). 'تحولات مسئولیت مدنی دستگاه های اجرایی در حقوق کامن لا', ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(3), pp. 813-834. doi: 10.30510/psi.2022.296779.2037
VANCOUVER
جعفری هرفته, ایمان, جعفری, محمد حسین, برزگر, عبدالرضا. تحولات مسئولیت مدنی دستگاه های اجرایی در حقوق کامن لا. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 1401; 5(3): 813-834. doi: 10.30510/psi.2022.296779.2037