وضعیت آموزش اخلاق حرفهای و شیوه ارزیابی آن در دانشجویان حسابداری و حسابرسی نشان میدهد که درس اخلاق بهعنوان یک درس دو واحدی در مقطع مشخص به دانشجویان ارائه میشود و با انجام یک ارزیابی کتبی به پایان میرسد. درحالیکه ارزشیابی رسمی بایستی با استفاده از شیوههای کارآمد که شامل ارزیابی دانش، نگرش و توانمندیهای اخلاقی و حرفهای در کل دوره تحصیل و بعد از فارغالتحصیلی میشود، باشد و نبایستی به ارزیابی همان درس بهصورت مقطعی و صرفاً در حوزه تئوریهای اخلاق محدود گردد. بسیاری از دانشجویان رشته حسابداری، حسابرسی و فعالان این حرفه نهتنها سهم مناسبی از اصول و فلسفه پشتوانه آیین رفتار حرفهای ندارند؛ بلکه مهمتر از آن، از مهارتهای کافی اخلاقی برای درک سیستم ارزشی برخوردار نیستند.هدف این بررسی پیشنهاد الگوی جامعی برای ارزیابی درس اخلاق در حیطه آموزش حسابرسی و حسابداری است. در این مطالعه توصیفی مقطعی، اساتید درگیر در مباحث حسابرسی و حسابداری بهصورت سرشماری و هدفمند وارد مطالعه گردیدند. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.1/79 درصد از اعضا با لزوم بازنگری ارزیابی این درس کاملاً موافق بوده و اعتقاد به استفاده از ابزارهای متعدد ارزیابی در اخلاق و رفتار حرفهای داشته بهطوریکه اولاً همه حیطههای یادگیری را شامل شود و ثانیاً محدود به یک مقطع و دوره خاصی از برنامه آموزشی نبوده، بلکه مستمراً قابلبررسی و ارزیابی باشد.