هدف پژوهش: مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی مدل انسجام سازمانی با رویکرد عدالت سازمانی انجام گرفت.
روششناسی: روش تحقیق، این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان سازمان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است که با روش تصادفی ساده و با فرمول کوکران تعداد 187 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از ابزار پرسشنامه محققساخته یادگیری سازمانی، رفتار سازمانی، کیفیت زندگی شغلی، انسجام سازمانی و عدالت سازمانی استفاده شد.
روایی پرسشنامه با روش روایی محتوا و پایایی این ابزارها با روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید و مشخص شد که کل پرسشنامه دارای پایایی 89/0 بود و پرسشنامهها از لحاظ روایی و از نظر پایایی در حد مطلوب قرار داشتند. دادهها روش آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی میانگین و شاخصهای پراکندگی انحراف معیار) و آمار استنباطی تحلیل مسیر (رگرسیون چندمتغیره) و با نرمافزار spss و lisrel تجزیهوتحلیل دادهها انجام گرفت.
یافتهها: چهار بعد یادگیری سازمانی، رفتار سازمانی، کیفیت زندگی شغلی، عدالت سازمانی بر انسجام سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.