سهروردی با بازخوانی اندیشه ی ایران باستان و مؤلفه های آن در پی آن است تا خلاء های معنایی و هویتی به وجود آمده در بستر های اجتماعی عصر خود را با اتخاذ الگوی معنایی نوینی، از مفهوم قدرت و وجوه مختلف آن، جبران نماید. از این رو می توان چنین پنداشت که سهروردی علت العلل چنین خلاء های معنایی- هویتی را در گسستی تاریخی می داند که در زمانه وی بروز و ظهور پیدا کرد. گسستی عمیق میان حکمت و حکومت که نیاز به بازسازی نظام مند فلسفی دارد. وی با پرداختن به مصادیق حاکم مطلوب و تبیین کارویژه های آنان در اندیشه ایرانیان باستان که حاملان حکمت و دریافت کنندگان فَرّکیانی هستند، به دنبال ترسیم نسبتی میان حاکم و حکمت و فراهم آوردن شرایط امکان آن در جامعه بحران زده خود می باشد. مقاله حاضر در صدد است تا با تکیه بر رویکر نگرش های تفهمِ زبانی- معنایی و با سود جستن از روش هرمنوتیک واقع بینانه اسکینر(متن محور، زمینه محور) به این سوال مهم پاسخ دهد که، نسبت حکمت و حکومت در اندیشه ی سهروردی چیست؟ برای این امر کوشیده شده ضمن بررسی زمینه و زمانه ی سهروردی، مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی نظام فلسفی وی نیز مورد توجه قرار گیرد تا درک درستی از ماهیت اندیشه ی سیاسی سهروردی به دست آید. فرضیه ی پژوهش حاضر آن است که در چارچوب نظام فلسفی-سیاسی سهروردی، این دو مقوله بنیادین و مهم نسبت و رابطه ای التزامی با هم دارند.
تقوی مقدم, میر جمال الدین, آگاه, محمد, & کاوه پیشقدم, محمدکاظم. (1401). حکمت و حکومت در اندیشه سهروردی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(8), 1341-1361. doi: 10.30510/psi.2022.328530.3072
MLA
میر جمال الدین تقوی مقدم; محمد آگاه; محمدکاظم کاوه پیشقدم. "حکمت و حکومت در اندیشه سهروردی". ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5, 8, 1401, 1341-1361. doi: 10.30510/psi.2022.328530.3072
HARVARD
تقوی مقدم, میر جمال الدین, آگاه, محمد, کاوه پیشقدم, محمدکاظم. (1401). 'حکمت و حکومت در اندیشه سهروردی', ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(8), pp. 1341-1361. doi: 10.30510/psi.2022.328530.3072
VANCOUVER
تقوی مقدم, میر جمال الدین, آگاه, محمد, کاوه پیشقدم, محمدکاظم. حکمت و حکومت در اندیشه سهروردی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 1401; 5(8): 1341-1361. doi: 10.30510/psi.2022.328530.3072