تاثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی درک شده بر جذابیت وفاداری کاربران در پورتال های سلامت تعاملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد صفاشهر، فارس، ایران

2 گروه سیستم های اطلاعاتی، دانشگاه تکنولوژی مالزی، جوهور، مالزی

چکیده

ﭘﻮﺭﺗﺎﻝﻫﺎﯼ ﺳﻼﻣﺖ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﯿﻦ ﭘﺰﺷﮑﺎﻥ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺭﻭﯾﻪ ﺭﺍﯾﺞ پورتالهای سلامت ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ، ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮑﯽ (e-SQ) ﺑﺮ ﺟﺬﺏ ﻭ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻭﺏ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺱ، ﯾﮏ ﻣﺪﻝ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺑﺎﺗﺠﺮﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺷﺪ. ﺑﺎ 203 ﺩﺍﺩﻩ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺷﺪﻩ، ﻣﺪﻝ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻣﺪﻝ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﻌﺎﺩﻻﺕ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﯼ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻣﺮﺑﻌﺎﺕ جزئی ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺑﻪ پورتال سلامت ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ. ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ، ﺍﺑﻌﺎﺩ e-SQ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ، ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺠﺎﺯﯼ، ﺧﺪﻣﺎﺕ پورتال سلامت ، ﻭ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ ﺩﺭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺩﺭ ﺟﺬﺏ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺩﺭ پورتال سلامت ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻤﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ.

کلیدواژه‌ها