1
دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان،دهاقان ،ایران
2
استادیار گروه عرفان اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان،دهاقان ،ایران
10.30510/psi.2022.338774.3384
چکیده
عرفان اسلامی از زمان پیدایش و شکل گیری تاکنون مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. ادبیات عرفانی، مانند هر علم دیگر تعبیرات و اصطلاحات خاص خود را دارد که نویسندگان و عرفا در آثار منظوم و منثور از آنها استفاده میکنند. شهود از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است به طوری که بعد از پیدایش عرفان و تصوف کمتر اثری را میتوان یافت که به آن اشاره نکرده باشد. در مکتب کشف و شهود به جای ریاضتهای طاقتفرسا برای تصفیه باطن، راه کوتاهتری پیشنهاد میشود. این راه کوتاهتر، به جای سیر در آفاق و انفس، سیر در درون و تطهیر دل را توصیه میکند. مسأله رویت پروردگار تنها مختص به جهان آخرت نیست . عارفان به وسیله معارفی خاص از طریق مجاهده و ریاضت دادن به نفس، به مکاشفات شهودی نائل میشوند وسالک را بدون واسطه به حق متصل میکنند. بنابراین از طریق ریاضت کشیدن و پیراستن نفس از هرگونه پلیدی موفق به شهود پروردگار میگردد، در حقیقت سالک در مرحله شهود از همه چیز چشم میپوشد و به هر سو نگاه میکند ، جز جمال حضرت حق چیزی و همواره هوشیار است و نه تنها به سمت کار بد نمیرود، حتی دیگران را نیز از این کار منع مینماید و بدین سان راه ملکوت را، به خوبی می پیماید و به مرتبه خلافت الله نایل می شود. در پژوهش حاضر به بررسی جایگاه " شهود" در آثار فارسی منثور عرفانی، احمد و محمد غزالی می پردازیم.
عالی وند, محمد, & استادمجمدی, جواد. (1401). جایگاه شهود از منظر احمد و محمد غزالی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(11), 2063-2077. doi: 10.30510/psi.2022.338774.3384
MLA
محمد عالی وند; جواد استادمجمدی. "جایگاه شهود از منظر احمد و محمد غزالی". ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5, 11, 1401, 2063-2077. doi: 10.30510/psi.2022.338774.3384
HARVARD
عالی وند, محمد, استادمجمدی, جواد. (1401). 'جایگاه شهود از منظر احمد و محمد غزالی', ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(11), pp. 2063-2077. doi: 10.30510/psi.2022.338774.3384
VANCOUVER
عالی وند, محمد, استادمجمدی, جواد. جایگاه شهود از منظر احمد و محمد غزالی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 1401; 5(11): 2063-2077. doi: 10.30510/psi.2022.338774.3384