1
گروه جامعه شناسی،واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران
2
گروه روابط بین الملل، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ،قم، ایران
3
گروه علوم سیاسی، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایران
10.30510/psi.2022.356192.3833
چکیده
حقوق شهروندی یکی از عوامل توسعه پایدار است و موجب تعامل سازنده و تقویت همگراییهای فرهنگی، اجتماعی و قانونمداری میگردد و از طرفی آموزش آن برعهده دولت و بر دوش نظام آموزشی کشور است. پژوهش حاضر به بررسی عملکرد نهاد آموزش و پرورش درتعلیم حقوق شهروندی و راهکار ارتقاء آموزش حقوق شهروندی در ایران می پردازد. پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا شکل گرفت. در گردآوری داده های پژوهش از منابع کتابخانهای و منابع الکترونیکی استفاده شده است.تحلیل مطالعات صورت گرفته در زمینه تعلیم حقوق شهروندی در نهاد آموزشی ایران نشان داد که مبنای آموزش حقوق شهروندی بر پایه رویکرد ساختار محوری و تاکید صرف بر آشنایی با اصول نظری حقوق شهروندی استوار است؛ و راهکار آموزش حقوق شهروندی بر مبنای رویکرد ساخت یابی بر اساس تعامل و ارتباط ساختار و کارگزار می تواند موجب توسعه جامعه پذیری، قانونمداری و ارتقاء تعلیم حقوق شهروندی در ایران را در پی داشته باشد.
قدیری, طاهره, حیدرپور, ماشاءاله, & ترابی, محمد. (1401). تحلیل و ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در ارتقاء حقوق اجتماعی و شهروندی در ایران(در پرتو نظریه ساخت یابی). ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(12), 53-71. doi: 10.30510/psi.2022.356192.3833
MLA
طاهره قدیری; ماشاءاله حیدرپور; محمد ترابی. "تحلیل و ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در ارتقاء حقوق اجتماعی و شهروندی در ایران(در پرتو نظریه ساخت یابی)". ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5, 12, 1401, 53-71. doi: 10.30510/psi.2022.356192.3833
HARVARD
قدیری, طاهره, حیدرپور, ماشاءاله, ترابی, محمد. (1401). 'تحلیل و ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در ارتقاء حقوق اجتماعی و شهروندی در ایران(در پرتو نظریه ساخت یابی)', ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(12), pp. 53-71. doi: 10.30510/psi.2022.356192.3833
VANCOUVER
قدیری, طاهره, حیدرپور, ماشاءاله, ترابی, محمد. تحلیل و ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در ارتقاء حقوق اجتماعی و شهروندی در ایران(در پرتو نظریه ساخت یابی). ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 1401; 5(12): 53-71. doi: 10.30510/psi.2022.356192.3833