1
گروه مدیریت، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران
2
گروه مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
3
گروه مدیریت، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم. ایران
4
گروه مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
10.30510/psi.2022.299259.2119
چکیده
املاک و مستغلات حجم عظیمی از دارایی افراد و سازمانها را به خود اختصاص دادهاند. بعلاوه تعداد زیاد مشاغل درگیر با این بخش به همراه حجم سرمایه در گردش باعث شده است که از آن به عنوان یک موتور پیشران اقتصادی یاد شود. تحقیقات نشان داده است که چالشهای جدید در این صنعت باعث افزایش رقابت و لزوم توجه بیشتر به مفاهیم مدیریت استراتژیک شدهاند. هدف از پژوهش پیش رو شناسایی استراتژیهای ویژه کسب و کار در صنعت املاک و مستغلات کشور ایران و همچنین تبیین شایستگیهای محوری مورد نیاز در صنعت در ارتباط با این استراتژیها بوده است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و منطق استقرایی برای رسیدن از جز به کل بهره گرفته شد و حجم نمونه تا زمان رسیدن به اشباع دادهها گسترش پیدا کرد. نهایتا پژوهش با تعداد 23 نمونه مصاحبه با خبرگان دارای حداقل ده سال سابقه کاری مفید در صنعت به سطح اشباع رسید. باید متذکر شد که به منظور ارزیابی پرسشنامه از شاخص CVR و به منظور ارزیابی کیفی تحقیق از رویکرد کرسول بهره گرفته شده است. نهایتا با استفاده از تحلیل مضامین استخراجی از دادهها، هشت استراتژی ویژه صنعت و سه شایستگی محوری در ارتباط با این استراتژیها معرفی شدند و ارتباط بین میزان نیاز به هر یک از شایستگیها و استراتژیهای شناسایی شده، ارایه گردید.
جباریان, مهدی, زارع, حمید, غفاری, محمد, سارنج, علیرضا, & مومنی, مصطفی. (1401). شناسایی استراتژیهای ویژه کسب و کار در صنعت املاک و مستغلات ایران و تبیین ارتباط این استراتژیها با شایستگیهای محوری مورد نیاز. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(12), 1638-1653. doi: 10.30510/psi.2022.299259.2119
MLA
مهدی جباریان; حمید زارع; محمد غفاری; علیرضا سارنج; مصطفی مومنی. "شناسایی استراتژیهای ویژه کسب و کار در صنعت املاک و مستغلات ایران و تبیین ارتباط این استراتژیها با شایستگیهای محوری مورد نیاز". ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5, 12, 1401, 1638-1653. doi: 10.30510/psi.2022.299259.2119
HARVARD
جباریان, مهدی, زارع, حمید, غفاری, محمد, سارنج, علیرضا, مومنی, مصطفی. (1401). 'شناسایی استراتژیهای ویژه کسب و کار در صنعت املاک و مستغلات ایران و تبیین ارتباط این استراتژیها با شایستگیهای محوری مورد نیاز', ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(12), pp. 1638-1653. doi: 10.30510/psi.2022.299259.2119
VANCOUVER
جباریان, مهدی, زارع, حمید, غفاری, محمد, سارنج, علیرضا, مومنی, مصطفی. شناسایی استراتژیهای ویژه کسب و کار در صنعت املاک و مستغلات ایران و تبیین ارتباط این استراتژیها با شایستگیهای محوری مورد نیاز. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 1401; 5(12): 1638-1653. doi: 10.30510/psi.2022.299259.2119