Political identity is one of the important dimensions of national identity in any society, and strengthening and weakening it plays a decisive role in strengthening or weakening national identity. Growth and development in different countries depend on the sustainable development of those countries, so achieving sustainable development requires planning in each It is economic, political, social, cultural and human. Human beings are one of the components of sustainable development in the center of attention and need education. Given that education is also a component of sustainable development, then education in general and education in particular can play an effective role in sustainable development. Education as the most fundamental institution in society is the main and undoubted condition for the comprehensive development of the country. This study was conducted in 2019 with the aim of influencing education on strengthening the political identity of students with the aim of achieving sustainable development in the Islamic Republic of Iran. Using the available sampling method, 384 female teachers and education planners were selected as the sample. The results showed that education is effective in strengthening political identity and leads to sustainable development and there is a positive and significant relationship between education and political identity and sustainable development. Based on the results, the greatest impact on political identity on development It is sustainable and least concerned with the impact of educational methods on sustainable development through political identity. Overall, 62% of the changes explain sustainable development.
احمدی، سید احمد. (1397). اصول و روشهای تربیت در اسلام (جلد 6). اصفهان: دانشگاه اصفهان.
احمدی، غلامعلی.، اصفهانی، کرم.، و درویشی، علی. (1394). نقش آموزش در توسعه پایدار و آموزش توسعهای. سومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. https://www.civilica.com/Paper-MRMEA03-MRMEA03_103.html
ارزانیپور، احمد.، و مکتبی، سعید. (1394). توسعهی پایدار و نقش آموزش در آن. پایگاه فرهنگی هنری نار، 26، 20.
اسماعیلی، مرتضی. (1397). نقش آموزش و پرورش در توسعه جوامع. آژانس خبری تحلیلی خورنا، 1(1)، 10.
امیری، بهادر. (1396). آیا آموزش و پرورش محور توسعه کشور است؟. خبرگزاری مهر، 1(2)، 10.
آزادمنش، رضا. (1394). اهمیت توسعه برای افغانستان و زمینههای گذار به آن. روزنامه افغانستان، 10(29)، 4.
بروجی، حسین. (1395). توسعه پایدار یعنی چه؟. دیپارتمنت محیطزیست، منابع طبیعی و توسعه پایدار، 5(8)، 34.
بهشتی، مهدی.، ابوجعفری، محمد.، و فقیهی، علی نقی. (1395). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (جلد دوم). تهران: سمت.
پدیدهتبار، م. (1394). نقش آموزش در صلح و توسعه پایدار با تأکید بر کشورهای در حال توسعه. شرکت آموزشی پدیده تبار، 3(4)، 11.
حجتی, سید عبداله.، و کشتی آرای، نرگس (۱۳۹۳). هویت سیاسی ( پداگوژی انتقادی ) و برنامه درسی، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت، شرکت اندیشه سازان مبتکر جوان.
حسینی، آرام. (1396). بیهویتی فرهنگی در جهان امروز. مجله علمی پژوهش در علوم انسانی، 2(9)، 22.
حیدرقلیزاده، بهمنیار. (1390). توسعه اقتصادی. بیمه و اقتصاد، 21(6)، 59.
ذوعلم، حیدر. (1394). نقش پیوند خانواده و آموزش و پرورش در امر تربیت صحیح دانش آموزان. شورای عالی انقلاب فرهنگی، 30، 32.
رضائی، مهدیه.، و شبیری، سید محمد. (2014). تحلیلی بر نقش برنامهریزی راهبردی در آموزش توسعه پایدار با تأکید بر ابعاد زیستمحیطی. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیطزیست، 16 (ویژهنامه شماره 1)، 471-483.
سبحانینژاد، مهدی.، و امیری، زهرا. (1391). تأثیر مؤلفههای برنامه درسی پنهان بر بعد سیاسی هویت اسلامی ایرانی. مطالعات قدرت نرم، 7(2)، 63-80.
سلیمی، جمال. (1391). هویت ملی و نظام آموزشی؛ بررسی جایگاه نظام آموزشی در تحولات هویتی. علمی - آموزشی تعلیم و تربیت، 1(2)، 10.
شاهرخی شهرکی، فرنگیس. (۱۳۹۴). بررسی عناصر هویت سیاسی، تاریخی و جغرافیایی در دیوان اشعار امیر علیشیر نوایی، پژوهشنامه اورمزد، 8: (27).
عظیمی، کاظم. (1394). زمینهسازی آموزشی و پرورشی برای ظهور مهدی موعود(عج). آینده روشن (مشرق موعود)، 10(4)، 1-10.
غفاریان شیرازی، حبیبرضا. (۱۳۹۲). نقش آموزش در توسعه پایدار، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور.
فرشباف رشیدی، وحید.، و جمشیدی راد، جعفر. (1395). نقش سازمان بسیج دانشآموزی در آموزش و پرورش و جامعهپذیری سیاسی دانشآموزان. سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. https://www.civilica.com/Paper-ICPE03-ICPE03_586.html.
· کوشکی، امین.، انصاریفرد، حسین، حجازی، سیدنصرالله. (1398). تحول در رسانههای جمعی و تاثیر آن بر جامعهپذیری سیاسی (با تاکید بر جامعه ایرانی). فصلنامه جامعه شناسی سیاسی ایران. 2 (3): 199-163.
ملکی، مهدی.، و شیرخانیآزاد.، علی. (۱۳۹۵). بررسی جایگاه و نقش معلمان در تربیت شهروندی و سیاسی دانش آموزان، چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
محمدی، علی. (1397). اقتدار ملی و فرامرزی انقلاب اسلامی. مجله امید انقلاب، 3(7)، 12.
مهدوی، سید محمدصادق.، و پیلتن، فخرالسادات. (1388). بررسی جامعهشناختی نقش مدارس در شکلگیری هویت ملی دانشآموزان: (مطالعه موردی دانشآموزان سال سوم و پیشدانشگاهی شهر شیراز). مطالعات ملی، 40(10)، 89-116.
مهدی، لقماننیا.، و خامسان، احمد. (1389). جایگاه هویت ملی در نظام آموزش و پرورش ایران. پژوهشات فرهنگی ایران، 3(2)، 171.
نجفیعلمی، محمود. (1392). نقش آموزش و پرورش و خانواده در شکلگیری هویت نوجوانان. نشریه پیوند، 374(2)، 4.
نظری، حسن.، سیف اللهی.، سیف الله؛ و سرایی، حسن. (۱۳۹۷). تبیین جامعه شناختی گفتار هویت سیاسی و تحولات معنایی آن در گفتمان انقلاب اسلامی ایران 1357 (مورد مطالعه: سال های خرداد 76 تا خرداد 92) فصلنامه علوم اجتماعی. 25: (81).
نظری، صدیقه.، و فتحی، سروش. (1396). تحلیل رابطه بعد اجتماعی حمل و نقل شهری و توسعه اجتماعی در شهر تهران. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 9(3)، 108.
نظری، سارا.، عیوضی. رحیم.، مرتضویان، علی.، اشرفی، اکبر. (1398). راهکارهای مطلوب توسعه سیاسی در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت. فصلنامه جامعه شناسی سیاسی ایران. 2 (4): 43-5.
همت خواه، عثماوندانی.، ازغندی، علیرضا.، ابطحی، مصطفی.، مجاهد، محمد مهدی. (1398). روند توسعة سیاسی در ایران از سال 1368 تاکنون براساس رویکرد آمارتیا کومار سن، فصلنامه جامعه شناسی سیاسی ایران. 2 (1): 74-49.
هویدا، رضا.، جمشیدی کوهساری، محبوبه.، و جمشیدی کوهساری، محسن. (1390). نقش آموزش و پرورش در حل معضل بحران هویت عصر جهانیشدن با تأکید بر پرورش فرهنگ ایثار و شهادت. همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت. https://www.civilica.com/Paper-OSOOL01-OSOOL01_024.html
Kline, Rex. B. (2011), Principles and Practice of Structural Equation modeling (3nd Edition Ed). New York: The Guliford Press.
Dwarka, Sozan. (2018). What does political identity. Quora, 4(9), 22.
Emler, Nicholas., & Frazer, Elizabeth. (1999). Politics: The Education Effect. Oxford Review of Education, 25(1/2), 251-273.
Meyer, Andrew. (2017). The impact of education on political ideology: Evidence from European compulsory education reforms. Economics of Education Review, 56, 9-23. doi:https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2016.11.003
O'Flaherty, Joanne., & Liddy, Mags. (2017). The impact of development education and education for sustainable development interventions: a synthesis of the research.
Olsson, Daniel., Gericke, Niklas., & Chang Rundgren, Shu-Nu. (2015). The effect of implementation of education for sustainable development in Swedish compulsory schools – assessing pupils’ sustainability consciousness (Vol. 22).
Paul, Pankaj Kumar., & Mehera, Chitralekha. (2016). Impacts of Education on Sustainable Development: A Micro Study in Burdwan District of West Bengal, India. American Journal of Educational Research, 4(7), 551-555.
Quintelier, Ellen. (2010). The effect of schools on political participation: a multilevel logistic analysis. Research Papers in Education, 25(2), 137-154.
Weakliem, David L. (2002). The Effects of Education on Political Opinions: An International Study. International Journal of Public Opinion Research, 14(2), 141-157. doi:10.1093/ijpor/14.2.141.
Taghipour, S., & Zarei, G. (2021). The Impact of Teachers on Strengthening the Political Identity of Students with the Goal of Achieving Sustainable Development in the Islamic Republic of Iran. Political Sociology of Iran, 3(4), 249-274. doi: 10.30510/psi.2021.225048.1133
MLA
Sarvgol Taghipour; Ghafar Zarei. "The Impact of Teachers on Strengthening the Political Identity of Students with the Goal of Achieving Sustainable Development in the Islamic Republic of Iran". Political Sociology of Iran, 3, 4, 2021, 249-274. doi: 10.30510/psi.2021.225048.1133
HARVARD
Taghipour, S., Zarei, G. (2021). 'The Impact of Teachers on Strengthening the Political Identity of Students with the Goal of Achieving Sustainable Development in the Islamic Republic of Iran', Political Sociology of Iran, 3(4), pp. 249-274. doi: 10.30510/psi.2021.225048.1133
VANCOUVER
Taghipour, S., Zarei, G. The Impact of Teachers on Strengthening the Political Identity of Students with the Goal of Achieving Sustainable Development in the Islamic Republic of Iran. Political Sociology of Iran, 2021; 3(4): 249-274. doi: 10.30510/psi.2021.225048.1133