The idea of government in the policy of Khajeh Nizam-ol-Molk based on the analysis of a systemic approach

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Law & Political Science Ferdowsi University Mashhad hran

2 FUM

Abstract

Abstract:

The political system designed in the "policy letter" of Khajeh Nizam-ol-Molk has structures, functions and principles such as;Sitting in the oppression of the king, the condition of the servants and ministers, the judges and the orators and the accountant, Researching and achieving the work of religion and sharia, sending the spy system and plotting for the good of the country and the subjects,To consult kings in affairs with wise men and elders is to have an army, meritocracy, and to give authority to pure and noble men, and to have a treasury.Which can be traced in the form of a system analysis approach.This analytical model consists of several important variables:Input (support and demand), output, implementation include (decision-making, political action and system, structures and executive actors) and feedback of this process in the social environment.

Despite the high adaptation of the idea of Khajeh's government to this approach, in the system designed by her;Both the designer and the executor, and even the evaluation of the feedback of the decisions taken by the regime, go back to one position and person, namely the powerful king.And in some way, structural and functional separation has not been done by Khajeh.However, Khajeh tried to distinguish between implementation and design by embedding the institution of the ministry in such a system. ButFor a variety of reasons, such as strong monarchical-customary-religious traditions, elite rivalries, historical backwardness in the political, cultural and security spheres, etc., this work remained fruitless.

Keywords


قرآن کریم
1 .اسلامی، روحاهلل )1392« .)تکنولوژیهـای قـدرت در سیاسـتنامه خواجه نظامالملک، جسـتارهای
سیاسـی معاصر«، پژوهشـگاه علوم انسـانی و مطالعات فرهنگی سـال چهارم، شـمارة چهارم، زمستان
1392 ،صص 1-26.
2 .باقـری، عبداهلل، سـید محمد صادق احمدی و غالمحسـین مسـعودی )1397« .)تاملـی بر مفهوم واژه
حکومت در تعامل با حکومت اسلامی«، فصلنامه علمی پژوهشـی فقه و تاریخ تمدن، سـال پانزدهم،
شماره پنجاه و هفتم.
3 .جمعـی از نویسـندگان )1386 .)فلسـفه تحلیلـی )مجموعه مقاالت(، تهران: وزارت فرهنگ و ارشـاد
اسالمی.
4 .چیلکـوت، رونالـد )1390 .)نظریههای سیاسـت مقایسـهای، ترجمه؛ وحید بزرگـی و علیرضا طیب،
تهران: رسا.
5 .حکاک، سید محمد )1390 .)فلسفه تجربی انگلستان، تهران، سمت.
6 .خرمشاهی، بهاءالدین )1389 .)پوزیتیویسم منطقی، تهران، علمی و فرهنگی.
7 .خواجه نظامالملک طوسـی )1393 .)سیاسـتنامه )سـیرالملوک(، به کوشـش دکتر جعفر شعار، تهران:
امیر کبیر.
8 .روزبهانی، محمدرضا )1397 .)عوامل بقاء و اضمحالل حکومت از دیدگاه خواجه نظامالملک طوسی،
مشهد: همایش بینالمللی خواجه نظامالملک طوسی.
9 .روزنتال، آروین. آی.جی.)1396 .)اندیشـه سیاسـی اسلام در سـدههای میانه، ترجمه علی اردستانی،
تهران: قومس. 
10صدری افشار، غالمحسین )1369 ،)فرهنگ زبان فارسی امروز، تهران: نشر کلمه.
1111طباطبایی، سیدجواد )1395 .)خواجه نظامالملک، تهران: مینوی خرد.
1212عمید زنجانی، عباسـعلی )1387 .)مبانی حقوق اساسـی اسلام، تهران: پژوهشـگاه فرهنگ و اندیشـه
اسالمی.
1313فیرحی، داوود )1392 .)نظام سیاسی و دولت در اسالم، چ۱۰ ،تهران: سمت.
1414قادری، حاتم )1383 .)اندیشههای سیاسی در اسالم و ایران، چ۵ ،تهران: سمت.
1515قوام، عبدالعلی )1385 .)سیاستهای مقایسهای، تهران: سمت.
1616معین، محمد )بی تا(، فرهنگ فارسی معین، چ۲۶ ،تهران: امیرکبیر.
17همایش بینالملی خواجه نظامالملک طوسی )1397 پاییز(. دانشگاه فردوسی، مشهد، دانشکده حقوق
و علوم سیاسی.
1818منوچهری، عباس )1390 .)رهیافت و روش در علوم سیاسی، چ۳ ،تهران، سمت.
1919یاوری، نگین )1398 ،)اندرز به سلطان، ترجمه؛ محمد دهقانی، چ۲ ،تهران: تاریخ ایران.