Conflict in the fundamental values and methods of political socialization of Iranian mass media agents in 2020-2021

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student in Political Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Faculty of Social Sciences, Islamic Azad University of Central Tehran

4 Department of Communication, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

Abstract

The socialization capacity of political factions includes examining the two main concepts of political socialization and political factions based in Iran. Hence, what is used as a theoretical approach is a combination of approaches to political socialization and parties, which is in the form of a framework taken from the views of Doos. Research methodology refers to documentary techniques for examining documents and focus group methods. Specialists for exploratory studies. The focus group includes the use of 8 experts who, through group interviews, reviewed, specialized identification, required data through a qualitative method, and the results according to the main question, which is the spectrum of political factions. And their typology as well as the degree of effectiveness in political socialization showed that the media in the three factions of fundamentalists and moderates and reformers in a result of the same methods and tools in conveying political socialization agree but the content of this society Acceptability is constantly changing according to factional missions and political strategies and related events.

Keywords


1 .آذیـن، احمـد، و جهانشـاهی، رضـا )1392« .)نقـش رادیـو و تلویزیـون در جامعه پذیـری سیاسـی دانشجویان«. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 4(7)59
2 .ازکیا، مصطفی و دربان آستانه، علیرضا )1389 .)روشهای کاربردی تحقیق. تهران: کیهان.
3 .حق شناس، علیمحمد و همکاران )1397 .)فرهنگ معاصر هزاره. تهران: فرهنگ معاصر.
4 .خانیکی، هادی و سرشـار، حمید )1391« )گونه شناسـی فرهنگ سیاسـی، مطالعه موردی دانشـجویان دانشگاه کردستان«. مجله پژوهش سیاست نظری،11(9)130.
5 .رفیع پور، فرامرز )1390 .)آناتومی جامعه. تهران: سهامی انتشار.
6 .ریتزر، جورج )1389 .)نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثالثی. تهران: علمی.
7 .ساروخانی، باقر )1391 .)جامعه شناسی ارتباطات. تهران: ارتباطات.
8 .سـبکتکین، قربانعلـی و محبوبـی، مرضیه )1394« .)بررسـی نقش رسـانه ها در جامعه پذیری سیاسـی جوانان« دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
9 .سـردارآبادی، خلیل الله )1396« .)تأثیر تغییرات سـاختاری و جهانی شـدن بر فرهنگ سیاسـی ایران«. مجله مطالعات ملی، 3(10)174.
10 .فتحی آشتیانی، علی )1395 .)مقدمه ای بر روانشناسی سیاسی. تهران: بعثت.
11 .لیتل جان، اسـتیفن )1392 .)نظریه های ارتباطات. ترجمه مرتضی نوربخش واکبر میرحسـنی. تهران: جنگل
12 .هرمز، مهرداد )1389 .)مقدمهای بر نظرات و مفاهیم ارتباط جمعی. تهران: فاران.
13 .هرمز، مهرداد )1396 .)زمینه های جامعهشناسی: جامعه پذیری سیاسی. تهران: پاژنگ