The impact of perceived e-service quality dimensions on users Loyalty appeal in interactive health portals

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Computer, Islamic Azad University Safashahr Branch, Safashahr, Fars, Iran

2 Department of Information Systems, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Malaysia

Abstract

ﭘﻮﺭﺗﺎﻝﻫﺎﯼ ﺳﻼﻣﺖ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﯿﻦ ﭘﺰﺷﮑﺎﻥ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺭﻭﯾﻪ ﺭﺍﯾﺞ پورتالهای سلامت ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ، ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮑﯽ (e-SQ) ﺑﺮ ﺟﺬﺏ ﻭ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻭﺏ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺱ، ﯾﮏ ﻣﺪﻝ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺑﺎﺗﺠﺮﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺷﺪ. ﺑﺎ 203 ﺩﺍﺩﻩ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺷﺪﻩ، ﻣﺪﻝ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻣﺪﻝ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﻌﺎﺩﻻﺕ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﯼ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻣﺮﺑﻌﺎﺕ جزئی ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺑﻪ پورتال سلامت ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ. ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ، ﺍﺑﻌﺎﺩ e-SQ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ، ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺠﺎﺯﯼ، ﺧﺪﻣﺎﺕ پورتال سلامت ، ﻭ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ ﺩﺭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺩﺭ ﺟﺬﺏ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺩﺭ پورتال سلامت ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻤﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ.

Keywords