تدوین مولفه‌ها و شاخص‌های خودتوانمندسازی، بلوغ عاطفی و هویت اخلاقی در گرایش افراد به جرم (مورد مطالعه افراد مجرم 25 تا 40 سال شهرستان سقز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، اداره آموزش و پرورش سقز، آموزش و پرورش، سقز، ایران

2 گروه علوم تربیتی، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی ، قروه، ایران

10.30510/psi.2024.247242.1256

چکیده

مسائل اجتماعی یک چالش جدی برای جوامع جهانی به شمار می‌آیند و تلاش‌های گسترده‌ای جهت پیشگیری از این رفتارها و اصلاح رفتار افراد مجرم انجام می‌شود. یکی از مفاهیمی که در این حوزه به شدت تأکید شده است، مفهوم «خودتوانمندسازی» است که به معنای ارتقاء توانایی‌ها و مهارت‌های افراد برای مقابله با موقعیت‌های چالش‌برانگیز و ایجاد تغییر در رفتارها و تصمیم‌گیری‌های خود می‌باشد. هدف در پژوهش حاضر تدوین مولفه‌ها و شاخص‌های خودتوانمندسازی، بلوغ عاطفی و هویت اخلاقی در افراد مجرم (مورد مطالعه افراد مجرم 25 تا 40 سال شهرستان سقز) است. جامعه آماری پژوهش بر اساس هدف مطالعه، متشکل از 10 نفر خبره که در این پژوهش افراد حداقل دارای 10 سال سابقه فعالیت در زمینه کار با افراد مجرم، مددکاران یا کارآفرینان بودند. در این مطالعه از روش پژوهشی کیفی استفاده شد و با استفاده از نرم افزار MAXqda آنالیز شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که تدوین مولفه‌ها و شاخص‌های خودتوانمندسازی، بلوغ عاطفی و هویت اخلاقی در افراد جرم می‌تواند بهبود قابل توجهی در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی، رفتارهای اجتماعی مسئولانه و تعاملات مثبت با جامعه به همراه داشته باشد. خودتوانمندسازی با تاکید بر مهارت‌های فردی و اجتماعی می‌تواند در کاهش جرم نقش مؤثری داشته باشد. افراد با مهارت‌های مبارزه ذهنی، مثبت اندیشی و مقاومت، می‌توانند در مقابل وسوسه‌ها و فشارهای اجتماعی مقاومت کنند و رفتارهای مشکل‌ساز را کاهش دهند. همچنین، بلوغ عاطفی به عنوان یک ظرفیت روانی مهم می‌تواند در کاهش جرم تأثیرگذار باشد. عواملی مانند مسئولیت پذیری و پذیرش اشتباهات اهمیت دارند و مسئولیت پذیری به عنوان عامل اساسی‌ترین زیر مقوله در این راستا شناسایی شده است.

کلیدواژه‌ها