1
استادیار پژوهشکده خلیج فارس، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
2
رئیس دایره امور بیمارستانها و اعتباربخشی نیروی دریای ارتش (نداجا)، تهران، ایران
10.30510/psi.2024.446835.4416
چکیده
زمینه: بیمارستان ها سازمان های اجتماعی بسیار پیچیده، بروکراتیک و چند تخصصی هستند که بخش زیادی از بودجه نظام سلامت به آنها اختصاص می یابد. بیماران از بیمارستان ها انتظار دریافت خدمات در دسترس، ایمن، باکیفیت، اثربخش و قابل اعتماد دارند. بنابراین، مدیران بیمارستان ها باید تلاش کنند تا خدمات اثربخش، باکیفیت و ایمن به صورت کارآمد ارایه شود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر اعتباربخشی بر تضمین کیفیت برنامه های مدیریتی بیمارستان های نیروی دریایی ارتش می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری، کلیه مدیران بیمارستان های نیروی دریایی ارتش می باشند که به روش نمونه گیری هدفمند 110 نفر از آنان انتخاب شدند. جمعآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق میتوان اذعان کرد که اعتباربخشی میتواند تضمین کننده کیفیت برنامه های مدیریتی بیمارستان باشد. اما باتوجه به ضریب پایین برخی از مؤلفه های اعتباربخشی، همچنان نیاز به بهبود دارد. لذا، مدیران با برنامه ریزی مناسب برای اجرای اعتباربخشی و ارزیابی، می توانند به بهبود و تضمین کیفیت برنامه های بیمارستان کمک نمایند.