تأثیر اعتباربخشی بر تضمین کیفیت برنامه های مدیریتی بیمارستان های نیروی دریایی ارتش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشکده خلیج فارس، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران

2 رئیس دایره امور بیمارستان‎ها و اعتباربخشی نیروی دریای ارتش (نداجا)، تهران، ایران

10.30510/psi.2024.446835.4416

چکیده

زمینه: بیمارستان ها سازمان های اجتماعی بسیار پیچیده، بروکراتیک و چند تخصصی هستند که بخش زیادی از بودجه نظام سلامت به آن‎ها اختصاص می یابد. بیماران از بیمارستان ها انتظار دریافت خدمات در دسترس، ایمن، باکیفیت، اثربخش و قابل اعتماد دارند. بنابراین، مدیران بیمارستان ها باید تلاش کنند تا خدمات اثربخش، باکیفیت و ایمن به ‎صورت کارآمد ارایه شود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر اعتباربخشی بر تضمین کیفیت برنامه های مدیریتی بیمارستان های نیروی دریایی ارتش می باشد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی ‎از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری، کلیه مدیران بیمارستان های نیروی دریایی ارتش می باشند که به روش نمونه ‎گیری هدفمند 110 نفر از آنان انتخاب شدند. جمع‎آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ‎های تحقیق می‎توان اذعان کرد که اعتباربخشی می‎تواند تضمین کننده کیفیت برنامه‎ های مدیریتی بیمارستان باشد. اما باتوجه به ضریب پایین‎ برخی از مؤلفه‎ های اعتباربخشی، همچنان نیاز به بهبود دارد. لذا، مدیران با برنامه ‎ریزی مناسب برای اجرای اعتباربخشی و ارزیابی، می‏ توانند به بهبود و تضمین کیفیت برنامه‎ های بیمارستان کمک نمایند.

کلیدواژه‌ها