زمینه و هدف: خواندن فرایندی فعال است که ظرفیت دانش کودکان را افزایش میدهد وعقاید و تفکر آنها را شکل داده و به آنها معنا میدهد. این جریان یک فعالیت ذهنی است که در آن ویژگی های فیزیکی، روانشناسی و بیولوژیکی افراد در حال فعالیت هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر ارتقاء مهارت های خواندن در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام گرفت روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد روش شناختی کیفی انجام گردید و روش پژوهش، تحلیل محتواسـت. اطلاعات بـا اسـتفاده از مصاحبه عمیق جمع آوری شده است. شرکتکنندگان 33نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر گلستان بودند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تحلیل اطلاعات همزمان با جمع آوری داده ها با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت. یافته ها: تحلیل دادهها منجر به استخراج سیزده موضوع اصلی، شانزده زیرموضوع و بیست و دو موضوع فرعی در 2مقوله اصـلی بـا عنـوان انگیختگی درونی و بیرونی شد. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد ارتقای مهارت خواندن اگرچه بستگی به خصوصیات درونی و شخصیتی افـراد دارد، امـا در ایـن میان عوامل بیرونی چندی نیز اثرگذارند. لذا در پیوستار ارتقای مهارت خواندن ، فرد در یـک سـمت و عـواملی نظیـر خـانواده، نظـام آموزشی، کتابخانهها و نظایر آن در سمت دیگر قرار دارند که هماهنگی و تلاش مشترک همه آنها ارتقا دهنده ی مهارت خواندن است.
Hosain, حسین, فروتن, محسن, حسین, صایمی, & بیانی, علی اصغر. (1401). شناخت اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر تقویت مهارت خواندن. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(12), 218-238. doi: 10.30510/psi.2022.311673.2522
MLA
حسین Hosain; محسن فروتن; صایمی حسین; علی اصغر بیانی. "شناخت اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر تقویت مهارت خواندن". ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5, 12, 1401, 218-238. doi: 10.30510/psi.2022.311673.2522
HARVARD
Hosain, حسین, فروتن, محسن, حسین, صایمی, بیانی, علی اصغر. (1401). 'شناخت اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر تقویت مهارت خواندن', ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(12), pp. 218-238. doi: 10.30510/psi.2022.311673.2522
VANCOUVER
Hosain, حسین, فروتن, محسن, حسین, صایمی, بیانی, علی اصغر. شناخت اثر انگیختگی درونی و بیرونی بر تقویت مهارت خواندن. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 1401; 5(12): 218-238. doi: 10.30510/psi.2022.311673.2522