بررسی ارتباط بین گرایش به هویت ملی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان شهر کرج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

2 2. استاد مدعو گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، سازمان

3 استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

رشد و گسترش ناامنی در شهرها با مطرح شدن پیچیدگی فنّاوری و تقسیم کار اجتماعی بیش از توسعة فیزیکی شهرها بوده و این امر احساس امنیت و آسایش و رفاه شهروندان به ویژه زنان را مورد تهدید جدی قرار داده است.

با توجه به اهمیت بحث از احساس امنیت اجتماعی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه به دنبال پاسخ به این سؤال اصلی می باشد که آیا بین گرایش به هویت ملی با احساس امنیت اجتماعی زنان شهر کرج ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی زنان 18 سال به بالای شهر کرج می باشد که تعداد 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و معادلات ساختاریSmart PLS استفاده شده است.

نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین گرایش به هویت ملی (36/0P= ) و شاخص های آن یعنی هویت سیاسی (41/0P= )، هویت جغرافیایی (35/0P= )، هویت فرهنگی (34/0P= )، هویت تاریخی (25/0P= ) و هویت دینی (39/0P= )، با میزان احساس امنیت اجتماعی زنان ارتباط مثبت و مستقیم و معنادار وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش تأیید می شوند. همچنین نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری (Smart PLS) نیز نشان می دهد که گرایش به هویت ملی بر احساس امنیت اجتماعی تأثیر متوسط داشته (57/0) و متغیر هویت ملی در مجموع (32/0) از واریانس متغیر احساس امنیت اجتماعی زنان را تبیین می کند.

کلیدواژه‌ها