برای توسعه یک جامعه نیازمند توسعه سازمانها هستیم یکی از روندهای توسعه سازمانها حرکت آنها به سمت کارآفرینی است. برای رسیدن به یک سازمان کارآفرین نقش ساختار آن سازمان نقش ویژه ای در این مهم بازی می نماید. هدف کلی تحقیق حاضر تعیین تأثیر ساختار سازمانی بر گرایش به کارآفرینی کارکنان میباشد. ساختار سازمان از سه مولفه «پچیدگی» «رسمیت» و «تمرکز» تشکیل شده و بر این اساس سه فرضیه فرعی برای اثبات فرضیه اصلی این تحقیق شکل گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و با توجه به اینکه ابزار گردآوری دادهها در جامعه آماری و میان آزمودنیها توزیع و جمعآوری میشود از نوع پژوهشهای پیمایشی است. این پژوهش دارای هدف کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق را کلیة کارکنان شعب ممتاز بانک صادرات منطقه شمال استان تهران در سال 1399 تشکیل میدهند که جمعاً به تعداد 249 نفر میباشند. برای نمونهگیری از فرمول کوکران استفاده گردید که تعداد نمونة مورد نظر 148 نفر بدست آمد. روش نمونهگیری نیز در تحقیق حاضر از نوع نمونهگیری تصادفی ساده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد که روایی پرسشنامه از طریق آزمونهای آماری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسیده است به طوری که مقدار ضریب آلفا برای کل پرسشنامه 885/0 بدست آمد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد ساختار سازمانی بر گرایش به کارآفرینی کارکنان بانک صادرات در منطقه شمال تهران تأثیر معناداری دارد.